Rozhovor s Tomášom Fedorkom o projekte Knihy od Tomáša
Tomáš Fedorko je kníhkupec z prešovského Artfora, ktorý sa rozhodol rozšíriť fyzický predaj kníh o nápaditý projekt. Ako k nemu dospel a čo ním sleduje, sa dozviete v rozhovore.
Najskôr obligátna vec, predstav čitateľom, čo dosť jednoznačne nazvaný projekt – Knihy od Tomáša – reprezentuje.
Web knihyodtomasa.sk je prvá knižná platforma na Slovensku, kde si môžeš knihy objednávať formou knižného predplatného. Princíp je jednoduchý – ja každý mesiac vyberiem štyri dobré knihy, o ktorých si myslím, že sa ich oplatí prečítať, a ty si vyberieš typ predplatného, ktorý ti najviac vyhovuje, napríklad tri alebo šesť mesiacov. Predplatné môžeš kedykoľvek zrušiť a platiť môžeš až po doručení kníh. Celú službu som zámerne vymyslel tak, aby predplatitelia nemuseli ísť do žiadneho rizika. Navyše, predplatné môžeš aj darovať – vyplníš svoje údaje a údaje obdarovanej osoby a odošleš. Je to vymyslené tak, aby to pre návštevníkov webu bolo čo najjednoduchšie a intuitívne – o to mi od začiatku išlo.
Považuješ to za istý druh „komunikácie plus“ medzi kníhkupcom a čitateľom? Na prvý pohľad to totiž evokuje takú sympatickú platformu hybridizovanú z tých audiovizuálnych, ktoré nám sú známe, akurát tu dramaturgii podlieha fyzická kniha.
Dobrá otázka. Nikdy mi pri dizajnovaní môjho projektu nenapadli ani streamingové platformy, ani to, že ponúkam len akýsi doplnok k už existujúcim službám. Nad ničím z toho som nepremýšľal, a to z jednoduchého dôvodu – chcel som vymyslieť úplne vlastnú, originálnu službu. Takú, ktorá by sa páčila v prvom rade mne samému a ktorá by nič nekopírovala. Takú, ktorú by som si aj ja sám bol ochotný objednať, ak by som bol v opačnej pozícii. To bol môj cieľ. Takže z môjho pohľadu to nie je ani plus, ani hybridná služba. Je to úplne originálny produkt.
Čo ťa motivovalo popri už funkčnom kníhkupectve Artforum v Prešove rozšíriť svoje pole pôsobnosti a zrealizovať aj formu internetového predaja?
Tá motivácia bola dvojaká. Tá prvotná, že som chcel vymyslieť niečo originálne a úplne vlastné – nič nekopírovať, byť úprimný a dať do stávky svoje meno, tvár a osobný príbeh. Tá druhá motivácia bola a je taká, že v súvislosti s ekonomickou krízou, v ktorej sa teraz nachádzame, prešovské Artforum už tento rok nemusí prežiť. Netušíme, čo sa udeje zajtra, nieto o týždeň. To, čo zažívame teraz, je jedna hustá hmla, v ktorej sa nemožno zorientovať a robiť akékoľvek predikcie. Možno sa vojna o týždeň skončí, možno sa neskončí ani o päť rokov. Možno sa zavedú rozumné mechanizmy na kompenzovanie cien energií a možno vyletia raketovo hore. Žijeme ťažké časy.
Je internet do budúcnosti nevyhnutným komunikačným kanálom medzi čitateľom a jeho chlebodarcom kníhkupcom? Inými slovami: začínajú už papierové prospekty formou edičných plánov tvoriť kníhkupeckú minulosť?
Papierové prospekty sú cool, tie prežijú (smiech). Internet do budúcnosti bude v prvom rade dominantným komunikačným kanálom. Nie je nevyhnutný, môžeme to robiť aj bez neho, ale ako by povedal klasik Harari: in that case, you are not gonna get very far in your life. Teda ďaleko sa bez neho nedopracujeme. Ale poviem k tomu ešte niečo iné. Snívam o tom, že raz bude používanie internetu, ak už nie pracovne, tak minimálne na verejnosti vnímané rovnako ako použitie kyslíka pri výškovom horolezectve. Teda použitie povolené len pri záchrane života a zdravia. V akomkoľvek inom prípade nešportové a opovrhnutiahodné.
Ak to nie je vyzradenie know-how, akým algoritmom hľadáš perspektívne knihy? Tiež ako kníhkupec viem, že byť v kontakte s knihou na dennej báze znamená obsiahnuť naozaj poriadnu literárnu kvantitu. Vyhliadneš si knihy dopredu? Alebo sa nimi zaoberáš až niekde v momentoch, keď knihy objednávaš od dodávateľov?
Ja pri tom používam niečo ako syntetické myslenie. Keďže kníh vychádza veľa a je nemožné ich všetky čítať, využívam kombináciu rôznych poznatkov na to, aby som vybral dobré knihy. V prvom rade pozerám, kto to vydal. Či poznám daného autora a mám predstavu o tom, ako píše. Ďalej aké sú externé referencie na knihu, či už na internete, alebo na nejakých fórach. Potom sú to osobné referencie od samotných zákazníkov, ktorí chodia ku mne do obchodu. Ďalej si, samozrejme, tie knihy zbežne listujem a študujem a snažím sa prísť na to, či sú hodné čítania a môjho času. A na konci je vždy posledný krok, a to je intuícia. Keď sa toto všetko spojí dohromady, tak je veľká šanca, že vyberiem dobrú knihu.
Nebojíš sa, že sa v harmónii so svojimi predplatiteľmi nestretneš? Predsa len, ide o tvoj dosť rozmanitý, predovšetkým však osobný výber. Aktuálne máme na január dve architektonické knihy (Liečba sochami, Čierne diery: Elektrárne), potom knihu Etymológia a na záver popularizované cestovanie rozmanitým Slovenskom – Dobrodruh. Chodím okolo toho, ale dobre, nie je to trochu mačka vo vreci? Aj keď, samozrejme, nemusí to mať nutne negatívnu konotáciu. Naopak, v súčasnosti tak marketing funguje pomerne bežne a úspešne.
Často som nad tým uvažoval a potom som sa zastavil a vrátil sa na začiatok celého procesu a jednoducho som sa sám seba spýtal: ako je nastavená táto služba? Ak je nastavená tak, že sa vzájomne s predplatiteľmi dohodneme, že budú akceptovať môj výber (čo potvrdia vlastne tým, že si tú službu objednajú), tak potom sa vlastne nemám čoho báť, lebo sa to nemôže stať. K tej disharmónii nemôže dôjsť, lebo princíp mojej služby spočíva v tom, že mojou úlohou je vybrať dobré knihy. Nie knihy, ktoré vždy presne každému sadnú. V tom je ten kľúčový rozdiel. A ak sa pýtaš na mačku vo vreci, to je výborná otázka a riešenie je jednoduché – predplatné môžeš kedykoľvek zrušiť a nemusíš pokračovať. Ako predplatiteľ nenesieš žiadne riziko. Dokonca môžeš platiť až po doručení kníh. Takže, práve naopak – snažil som sa o maximálnu transparentnosť.
Neuvažuješ, že by bol do budúcnosti výber viac personalizovaný? Napríklad forma klientskeho dotazníka a následne príde krok výberovej optimalizácie.
Túto otázku dostávam opakovane, naposledy sa ma na to včera na návšteve pýtali dvaja moji známi. Je to niečo, nad čím budem do budúcnosti určite uvažovať a možno to časom príde. Kľúčové však pre mňa je zachovať základný princíp mojej služby – knihy vyberám ja. Spoľahnite sa na to, že hoci vám nemusia vždy presne sadnúť, tak sa ich oplatí mať v knižnici a prečítať si ich.
Nechcem, aby to vyznelo nejako subverzívne, no neochudobňuješ sa ako kníhkupec o to, že ľudí nevylákaš z domu, ale prakticky ich necháš, aby si celý ten proces výberu kúpili formou kvalitatívne korigovaného servisu?
Už len samotný fakt, že aj ty, aj ja, aj mnohí naši známi sa nejako stále motáme okolo kníh, na ktorých je nemožné normálne zarobiť, ale vieš sa okolo nich akurát tak poriadne narobiť, je subverzívny až-až. Voči turbokapitalizmu, v ktorom žijeme. Nedávno sa Bona z U2 pýtali v jednom rádiu, ako spätne hodnotí to, že presunuli ako kapela svoje biznisy do Holandska, aby platili nižšie dane. Na čo on, ako celoživotný aktivista, odpovedal: just because I am toughminded in my activism, does not mean I am softheaded in my business. Inými slovami, ak by tí ľudia neprišli do kníhkupectva tak či tak, tak potom je super, že k nim knihy chodia nejakým iným spôsobom a ja na tom primeraným spôsobom môžem zarobiť. Mne to dáva zmysel.
Myslíš si, že ľudia na svoju lenivosť rezignujú? Máme nový rok, tento prelom sa často nesie v znamení všelijakých absurdných predsavzatí a niekde tu azda padne aj – tento rok prečítam desať kníh! Keď však človek zistí, že ich je toľko, že nevie, od ktorého konca ich zobrať, prichádza priestor práve pre projekt, ako je – Knihy od Tomáša?
Slovné spojenie „rezignovať na lenivosť“ je jedno z najlepších, aké som kedy počul! Peter Rázus tu v Prešove vymyslel zasa: antipatia k apatii. Hoci mi chvíľu trvalo, kým som to pochopil, ale je to geniálne (smiech). Presne, ako hovoríš, bolo by super, ak by viac ľudí v tomto pohodlnom svete rezignovalo, teda sa celkom vzdalo vzťahu k lenivosti. Ako hovorí Marek Vácha, ešte ľudia nežili takú dobu ako dnes, keď by bolo také ľahké rôznymi hlúposťami zabíjať čas. Verím tomu, že systematicky, niekedy možno aj trochu s jemným sebazaprením, aj keď sa mi nechce, pravidelne čítať dobré knihy je jeden z najlepších návykov, ako lenivosť poraziť.
Keď sme pri tej kvantite prečítaných kníh, počty sa, samozrejme, rôznia, no a my ako kníhkupci vieme o tom svoje, pretože knihy predstavujú našu obživu, a keď ich nečítame, tak ich nepoznáme, a teda pri predávaní by sme rozpačito vajatali. Ty ponúkaš v rámci svojho predplatného štyri knihy každý mesiac. Idem na stránku, je to tam veľmi jednoznačné. Tu sú štyri knihy, ktoré som vám vybral, no a štyri anotácie. Chystáš sa do budúcnosti svoj výber aj nejako autorsky komentovať?
Veď ja autorsky komentujem každú jednu, tie anotácie na mojom webe ku každej knihe nie sú ctrl + c a ctrl + v z nejakej inej stránky. Neviem si predstaviť, že by som vybral knihy a za tri sekundy tam skopíroval nejakú anotáciu od vydavateľa. To by som ich potom nemusel ani čítať. O čom by to celé bolo? Veď tie knihy vo výbere v prvom rade čítam ja sám!