Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Samota od Waldenu

​Walden. Romantické jazero v štáte Massachusetts sa na dva roky stalo domovom pre transcendentalistu Henryho Davida Thoureaua. Na týchto miestach napísal rovnomennú štúdiu a my si dnes v čase nedobrovoľnej izolácie môžeme prečítať o jeho túžbe po samote ďaleko od ľudí. Spôsob života, aký viedol v rokoch 1845 – 1847, by sa dal z diaľky označiť za pustovnícky. Učil sa o sebe, prírode, prežití.

Nemali ste niekedy taký ten nutkavý pocit zbaliť si všetky veci a vypadnúť niekam mimo civilizácie? Myslím, že som vo svojom nie príliš dlhom živote nestretol človeka, aký k takémuto úteku nemal viac alebo menej blízko. Nejaká stará, opustená chata, kde si všetko môžem dopestovať sám a budem žiť v symbióze s prírodou a svojím vlastným umením. Čím som starší, tým sa mi do takejto opustenej usadlosti akosi prirodzene dostáva riziko zimy, hmyzu, plesní, tmy, neochoty niečo si pestovať na vlastnú päsť a taktiež tu je aj strach, že prídem o všetky sociálne kontakty. Skrátka, až tak sa mi nechce. Takéto riešenie mi z dnešného pohľadu pripadá naivné, viem si v takýchto podmienkach predstaviť maximálne víkend, a to už teraz mi je pri takomto obraze zima.

V čase aktuálnej pandémie sa čítal Walden ako kniha z druhého sveta. Dobrovoľný odchod od ľudí si Thoureau vybral v rokoch 1845 1847. Pustovníckym spôsobom života sa dostal veľmi blízko k porozumeniu rastlín, hospodárstva, tiež sa naučil čo-to o stavbárskom remesle, a ak sa okolo neho mihla živá duša, dokázal ju vnímať akosi plnšie. Hoci to na prvý pohľad čitateľovi pripadá ako rok plný práce, oddýchol si od Ameriky, v akej sa na každom rohu ozývali zvuky kladiva, píly či multikultúrnej robotníckej vravy.

Henry David Thoureau si pozorne zaznamenával, čo sa v ňom deje. Ako básnik. Transcendentalista. Tento filozofický smer bol v prvej polovici devätnásteho storočia obľúbený v západnej časti Ameriky. Orientoval sa na ľudskosť, prírodu. Snažil sa podčiarknuť potenciál osobnosti schopnej bohatého individuálneho prežívania na báze zmyslov. Mimo akýchkoľvek sociálnych štruktúr. Tie podľa tohto filozofického smeru rozvoju skôr bránia, ako mu pomáhajú. Ako však nájsť pevné miesto pre myšlienky, keď vás začne presahovať vlastná krajina a točí sa vám hlava zo všetkej tej infraštruktúry a konštrukcií? Hej, asi teda v prírode.

V modernom jazyku by sme vedeli pobyt pri romantickom jazere Walden vnímať aj ako reportáž samoty. Náhlej únavy z masívnej výstavby, progresívneho rastu a dynamiky civilizácie za Atlantickým oceánom. Nie je to dávno, čo som čítal takýto príbeh od Michaela Finkla Posledný pustovník (Absynt, 2020). Tento príbeh popisuje každodennosť patologického samotára Christophera Thomasa Knighta, ktorý sa, nadnesene povedané, premenil na nočnú šelmu a s dokonalými inštinktmi prečítal obyvateľov rekreačných usadlostí. Vedel, kedy sa vracajú, v akých intervaloch odchádzajú aj čo objaví v tom danom obydlí. Stal sa neviditeľným postrachom okolia, hoci bol neškodný a zo všetkého najradšej čítal knihy a počúval rádio. Rozhodol sa tak, keď mal dvadsať rokov, a teda strávil v divokej prírode podstatne väčšiu časť života ako Henry David Thoureau. Neopustil mesto, aby o tom napísal knihu. Uveril v samotu mimo spoločnosti a takýto spôsob života viedol dlhých 27 rokov. Konkrétne od roku 1986 do roku 2013. Keď, obrazne povedané, vyšiel z lesa, ocitol sa v úplne novom, digitálnejšom svete, hoci mnohé jeho aspekty pasívne poznal od rekreantov.

Chris McCandless, ktorý inšpiroval amerického spisovateľa Jona Krakauera k napísaniu biografickej knihy Do divočiny (Into the Wild, 1996), podnikol svoju spontánnu cestu po Severnej Amerike, no dostal sa až na Aljašku, kde chcel prežívať na minimálnych zdrojoch obživy. Jeho príbytkom bol legendárny vrak autobusu, v ktorom aj zomrel od hladu, keď mal 24 rokov.

Pustovníci sú témou aj českého spisovateľa Aleša Palána. Venoval im fotoreportážnu trilógiu Raději zešílet v divočině (Prostor, 2018), Jako v nebi, jenže jinak (Prostor, 2019), Návrat do divočiny (Prostor, 2019). Palán využíva ako kľúč k pochopeniu odchodov od civilizácie teologický rozmer. V rozhovoroch so samotármi často skloňuje Boha a do harmónie s prírodou tak pridáva i kontemplatívny rozmer.

Timothy Treadwell, zreprodukovaný v dokumentárnom filme od Wernera Herzoga Grizzly Man (2005), opakovane žil po boku obrovských medveďov grizly na Aljaške. Tento adrenalín sa mu stal osudným, no zostal po ňom bohatý materiál, dokumentujúci autentický pocit šťastia v blízkosti týchto tvorov.

Príbeh Waldenu sa stal inšpiráciou pre celé generácie samotárov. Každý ho interpretuje po svojom a vydáva sa na samotu s vlastným archívom riešení na život osamote. Oddych, adrenalín, rekreácia, útek, protest proti konvenciám, inšpirácia k umeleckej tvorbe alebo číry psychopatizmus prameniaci zo sociálnych deviácií. Opustiť mesto a vydať sa do divočiny. Ešte tento príbeh budeme počuť veľakrát.

Dnes prežívame izoláciu z dôvodu pandémie a nemusíme ísť ani do divokej prírody, aby sme pochopili, že aj mesto vie byť segregované na miniatúrne bunky, v akých čakáme na bezpečie a slobodu.

Zobraziť diskusiu (0)

Walden alebo život v lese

Walden alebo život v lese

Thoreau Henry David

Dva roky, dva mesiace a dva dni strávil americký básnik a mysliteľ H. D. Thoreau na samote v prírode, vo vlastnoručne zhotovenej chatrči pri jazere Walden Pond. K životu bez civilizačných výdobytkov ho priviedla túžba porozumieť svetu, ktorého bol súčasťou, snaha nájsť v ňom svoje pravé miesto a rozlíšiť to, čo je dôležité, od všetkého nepodstatného.

Kúpiť za 11,25 €

Útěk do divočiny

Útěk do divočiny

Krakauer Jon

Ihned poté, co Christopher McCandless dostudoval vysokou školu, věnoval všechny své peníze na dobročinné účely, sbalil si věci a začal se toulat po Americe. Když v dubnu 1992 dorazil na Aljašku, opustil své auto, spálil hotovost, která mu ještě zbývala, a bez mapy a dalších pomůcek se vydal do divočiny – žít po vzoru Londona, Tolského nebo Thoreaua.

Kúpiť za 15,84 €

Raději zešílet v divočině

Raději zešílet v divočině

Palán Aleš, Šibík Jan

Již čtvrté vydání úspěšného titulu vychází na luxusním italském křídovém papíře, tentokrát s plnobarevnou obálkou. Někteří si postavili v lese chýši, jiní žijí v maringotkách, případně na horských samotách.

Kúpiť za 22,23 €

Jako v nebi, jenže jinak

Jako v nebi, jenže jinak

Palán Aleš, Pošová Johana

Samotáři nežijí jen na Šumavě. Aleš Palán, autor bestselleru Raději zešílet v divočině, přináší setkání s dalšími solitéry žijícími stranou civilizace.

Kúpiť za 17,55 €

Návrat do divočiny

Návrat do divočiny

Palán Aleš, Šibík Jan

V knize Raději zešílet v divočině přinesl spisovatel Aleš Palán rozhovory s šumavskými samotáři. Zaznamenal jedinečné příběhy lidí, kteří žijí skryti v maringotkách a na horských samotách, někteří zcela bez identity.

Kúpiť za 22,23 €

Posledný pustovník

Posledný pustovník

Finkel Michael

Napínavý skutočný príbeh pustovníka, ktorý prežil v lese celkom sám dlhých dvadsaťsedem rokov. „Sám nevedel, kam ide.

Kúpiť za 11,61 €

Podobný obsah

Rok magického myslenia

Recenzie

Rok magického myslenia

Joan Didion sa vyrovnáva s najväčšou ľudskou stratou. Takmer celoživotný partner, spisovateľ John Gregory Dunne, zomrie v jej prítomnosti. Spočiatku to považuje za žart, je zmätená a z tohto pôvodného pocitu sa pachuť prenáša do najbližšieho obdobia a mieša sa s ďalšou tragédiou. V rukách Joan Didion sa však z elégie stáva zamyslenie s pohlcujúcou energiou do najbližšieho obdobia. Rok magického myslenia (Brak, 2023) je skúškou zadržania dychu pod vodou. Výhodou je, že vy vždy môžete vynoriť hlavu a ľubovoľne, dosýta dýchať.

Sklenená záhrada

Recenzie

Sklenená záhrada

Sklenená záhrada sprostredkúva úctyhodné zoznámenie s tvorbou súčasnej moldavskej autorky Tatiany Țîbuleac. Vo svojom ostatnom románe – ovenčenom v roku 2019 Cenou Európskej únie za literatúru – sa vracia do obdobia na sklonku Sovietskeho zväzu v znamení vyrovnávania sa s traumou stratenej moldavskej identity. Dej sleduje život adoptovanej Lastočky, ktorá sa razom ocitá na rozhraní kultúrne rozdeleného Kišiňova. Tento emočne kontrastný román oplýva jazykovou autenticitou, ktorú v mnohom násobí kvalitný preklad Evy Kenderessy.

Smrť je brutálna drina

Recenzie

Smrť je brutálna drina

Pokúsiť sa nejakým (umeleckým) spôsobom zreflektovať takú náročnú tému, akou bezpochyby je sýrska občianska vojna, musí byť pre danú kultúrnu obec doslova svätou povinnosťou. Hmatateľný dôkaz o tom, ako sa s touto katastrofou vyrovnáva jej priamy svedok – sýrsky modernista Chálid Chalífa –, môžeme nájsť medzi najnovšími beletristickými prírastkami vydavateľstva BRAK. V rámci oceňovanej a dovolím si povedať, že i mimoriadne potrebnej edície Dezorient Express tu v preklade osvedčeného Mareka Briešku vyšiel autorov román Smrť je brutálna drina, originálne spracúvajúci najtemnejšiu sýrsku súčasnosť.