Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Štefan Hríb sa pýta troch pozoruhodných kňazov: Kde sa stratil Boh?

A traja kňazi - Marek Orko Vácha, Karel Satoria a Tomáš Halík - odpovedajú, či sa naozaj stratil, kde ho hľadať a ako ho hľadali oni sami. Znepokojivé otázky a odpovede, ktoré by ste možno od kňazov nečakali. Prečítajte si ukážku z rozhovoru Štefana Hríba s biológom, teológom a prednostom Ústavu etiky 3. lekárskej fakulty UK v Prahe - Markom Orko Váchom.

Ľudia kedysi videli Boha vo všetkom. V blesku, v prírode, vo hviezdach. Dnes už Boha nevidíme takmer v ničom. A Michael Novak v knihe Boha nikto nevidel priznal, že sú na tom rovnako veriaci aj neveriaci. Takmer to vyzerá tak, že žijeme vo svete, do ktorého už Boh nezasahuje, že Boh už len mlčí. Kam sa podel?

Prvá otázka, ktorú si treba zodpovedať, je: Čo sa skrýva za tromi písmenami „Boh“? Kto to je? Pozdáva sa mi výklad oxfordského filozofa Nicolasa Lasha. Podľa neho máloktoré slovo v dejinách prešlo toľkými zmenami, ako práve anglické slovo God. Lash vraví, že v antike to, čo ľudia uctievali, boli bohovia. Lash preto špekuluje, že keby sa nejaký staroveký človek prechádzal po Bratislave alebo Prahe, zrejme by o mnohých z nás povedal, že našimi bohmi sú Peniaze, Moc, Sex, a nemyslel by to ako metaforu. Pretože to, čo človek uctieva, je jeho bohom.

Lenže my nežijeme v antickom svete.

Nie. A Lash pokračuje: V 17. storočí, keď sa rodila veda v tvrdom zmysle slova, sme z Boha urobili poslednú vysvetľujúcu príčinu fungovania sveta. Vznikol koncept „Boha medzier“: keď sme si s niečím nevedeli rady, zakomponovali sme do toho Boha. Na konci 19. storočia sme však už tento koncept nepotrebovali, pretože sa väčšina medzier zaplnila. V roku 1900 preto lord Kelvin hovorí: „To jediné, čo ostáva fyzike, je dosypávať ďalšie desatinné čísla. Hlavné merania sú spravené, práca je hotová.“ Vtedy sa zdalo, že medzery sú naozaj zaplnené a Boha možno s čistým svedomím odsunúť do depozitára spolu s vílami, rusalkami a trpaslíkmi. Celkom sme pritom zabudli, že koncept Veľkého Hodinára, Nebeského Inžiniera či Veľkého Mechanika nie je konceptom kresťanského Boha. Tomu totiž skôr záleží na človeku, miluje ho. Nie je iba stvoriteľom sveta, ale aj tým, kto sa o človeka nejako zaujíma. Takže opakujem, najprv by sme sa mali pozrieť na to, čo sa skrýva za tými troma písmenami – a to vôbec nie je otázka len pre ateistov – až potom môžeme pokračovať.

Jeden koncept Boha je stvoriteľ, ktorý naprogramoval Big Bang a evolúciu, ale je vzdialený. Druhý koncept je osobný Boh, ktorý nás má rád. Prvý koncept sa dá ľahko teoreticky pripustiť, ten druhý je väčší problém.

Nemyslím si to. Som biológ, a ospravedlňujem sa, že sem vtiahnem biológiu. Základná otázka, keď sa bavíme o týchto témach – či už sa sa považujeme za veriacich, alebo neveriacich, či žijeme, alebo nežijeme v nejakom náboženskom kontexte – je táto: Akého príbehu som súčasťou?

Akého príbehu?

Evolučná biológia mi hovorí dosť neuveriteľné veci a ja im verím. Napríklad, že pred 4,56 miliardy rokov to tu celé bola jedna rozžeravená guľa prachu a plynov. Zrýchlime si to ako vo videu – a zrazu tu vyletí raketa Apollo pozrieť sa, čo je nové na Mesiaci. Hmotu začalo zaujímať, ako to vyzerá inde. Neinteligentnými procesmi evolúcie vznikáme my dvaja, ktorí inteligentní sme, premýšľame o sebe, kladieme si otázky. Nerozumnými procesmi hmoty vzniká rozum. Predstava, že čosi – nazvime to Myšlienka, Myseľ, Inteligencia – je za tým všetkým, leží priamo na stole. Veriaci aj ateisti musia však spoločne premýšľať ďalej. Ak veriaci človek povie, že nás takto stvoril Boh a tým to považuje za vyriešené, už viac nemyslí. A ak ateista povie, že sú to iba slepé procesy evolúcie a tým vec považuje za uzavretú, tiež už viac nemyslí. Ale to je málo! Musím si znovu a znovu klásť otázku, čo sa to deje, že atómy môjho tela, ktoré sú atómami úplne rovnakých prvkov Mendelejevovej tabuľky, aké sa nachádzajú inde vo vesmíre, sa zostavia tak, že som schopný dúfať, milovať, túžiť, pýtať sa, premýšľať? No a židovstvo ani kresťanstvo k tomu neprinieslo nič iné, než že sa s tou Mysľou, Inteligenciou dá rozprávať. Že To možno osloviť.

To, že sa s Ním dá osobne hovoriť, je ďalšie celkom trúfalé vyjadrenie, nie?

Nemyslím si, že je trúfalé. Každý z nás, kto sme občanmi tohto vesmíru, si musíme klásť takéto otázky. Každý z nás sa musí znovu a znovu takto pýtať. Príbeh, v ktorom žijem, je taký nepravdepodobný, že Pán prsteňov alebo Listy Narnie sú oproti nemu nič. Príbeh, v ktorom reálne žijeme, je oveľa zaujímavejší.

Dobrodružnejší?

Presne. Dobrodružnejší než akékoľvek fantasy, ktoré bolo kedy napísané. Hmota, po ktorej šliapeme, hmota tejto miestnosti sa nejako vytancovala do mňa, ktorý sa pýtam, milujem, túžim. Vesmír, v ktorom žijem, je neuveriteľne krásny. Marek Vácha teda hovorí, že už len z toho, že tu sme, rozprávame sa a kladieme si otázky o zmysle, láske a Bohu, je zrejmé, že je za tým všetkým nejaká Inteligencia? Povedzme to opatrnejšie. Myšlienka, že za tým niečo je, leží priamo na stole.

Je možná.

Určite to nie je myšlienka, ktorú by som mohol zahodiť za chrbát a povedať si: „Mám to vyriešené, nič také nie je.“ Prírodné vedy urobili v 20. a 21. storočí obrovskú prácu v tom, že nám pripomenuli nesamozrejmosť nášho sveta. To je úplne fascinujúce.

Na tom by sa zhodli mnohí, že je tu možnosť niečoho nad nami. Z toho, ako sa tento svet javí, ako sa javíme my, z toho, že vôbec na tomto svete existuje čosi také ako otázka o Bohu, tá možnosť akosi plynie.

Ale poďme to premyslieť ďalej. Naša planéta, maličká bledomodrá bodka, pláva vo vesmíre. Zem je plávajúca botanická záhrada, z ktorej zaznieva spev vtákov, z ktorej vyskakujú na hladinu veľryby a delfíny. Z paluby tejto lode visia girlandy orchideí, a my sme toho súčasťou. Napĺňa ma to hlbokou estetikou. Toto vôbec nie je triviálna myšlienka, pretože nie je nevyhnutné, aby bol vesmír krásny. Ale on je.

To je však estetika, nie biológia.

Ale je. Baví ma študovať biológiu, najmä to, čo sa dnes deje v cytológii, keď sa fotia vnútrajšky buniek. Už tomu pomaly prestávam rozumieť, také je to zložité. Bunka je vesmír sám osebe. Nemali sme s tým nijakú skúsenosť, ale zrazu sa nám to javí ako niečo hlboko estetické. Rovnako ako galaxie, ktoré nafotil Hubblov teleskop. A aj v mojom vlastnom odbore, keď človek sleduje evolúciu života na Zemi, tak nielen to, že tvory sú v každej novej vlne komplexnejšie, ale sú aj aj krajšie. Po prvohorných trilobytoch, papradiach, papraďorastoch prichádzajú cykasy, ihličnany, dinosaury a po nich v treťohorách cicavce a tak ďalej. Množstvo krásy každú sekundu narastá. A zrazu evolúcia hmoty zo seba dostane tvory, ako sme my dvaja, ktorí sme zrazu vďaka vede a nášmu rozumu neistí a pýtame sa, čo je za tým všetkým. Takže opatrne povedzme toto: idea Inteligencie, Mysle, Čohosi za tým všetkým je možná.

Iba krátka odbočka ku kráse. Čo je krása? Je to dôkaz niečoho?

Nemám na to odpoveď. Biológia s tou kategóriou nevie pracovať. V biológii nás zaujímajú merateľné fenomény. No skúsme trochu popustiť uzdu fantázie. Teoreticky si vieme predstaviť život na Zemi, ktorý by bol utilitaristický, funkčný, ale nie krásny. Raz alebo dvakrát za rok chodievame s našimi študentmi medicíny do Auschwitzu, čo je absolútne funkcionalistický, desivo funkčný priestor. Sprievodcovia nám tam hovoria, že keď staviate dom, každý architekt sa snaží navrhnúť ho tak, aby sa nám v ňom bývalo čo najlepšie. Skúste to obrátiť a vymyslieť taký dom, aby tam bolo v lete príšerne horúco, v zime zas chladno a mrazivo, kde nie je nijaké súkromie, kde všetci spia spolu, majú spoločné záchody. To je Auschwitz. Je to desivo utilitaristické miesto, v ktorom nenájdete ani zrnko krásy. A naraz sa človek pozrie na prírodu a tá má preňho kategóriu, ktorú vedec nedokáže uchopiť slovami.


Hríb Štefan, Vácha Marek Orko, Satoria Karel, Halík Tomáš

Kde sa stratil Boh. Štefan Hríb sa pýta troch pozoruhodných kňazov

W Press 2017

Zobraziť diskusiu (0)

Kde sa stratil Boh Štefan Hríb sa pýta troch pozoruhodných kňazov

Kde sa stratil Boh Štefan Hríb sa pýta troch pozoruhodných kňazov

Hríb Štefan, Vácha Marek Orko, Satoria Karel, Halík Tomáš

Štefan Hríb viedol tri provokujúce rozhovory o Bohu a svete okolo nás. V tejto knihe nájdete prekvapujúce odpovede na otázky, ktoré položil inak, než sme zvyknutí. Aj preto je to dobrodružné čítanie. - Kde sa stratil Boh Marek Vácha o tom, ako hľadať Boha v kráse prírody a jej zákonov, o Božom mlčaní a komunikácii s ním, a takisto o základnej otázke: Akého príbehu som súčasťou? - Bože, kde si? Karel Satoria o tom, ako si uvedomil, že je schopný len zbožných fráz, a tak odišiel hľadať Boha do ticha trapistického kláštora, a tiež o svojom mystickom zážitku. - O islame a spoločnom Bohu Tomáš Halík o tom, že treba mať odvahu hľadať pravdu aj v islame a iných náboženstvách a o hlbokej spiritualite, ktorá si vyžaduje zbaviť sa strachu z cudzieho.

Kúpiť za 8,98 €

Nevyžádané rady mládeži

Nevyžádané rady mládeži

Vácha Marek Orko

Marek Vácha je český rímskokatolícky kňaz, teológ, prírodovedec, pedagóg a spisovateľ. Z úvodu: "Milí mladí ľudia. Veľmi sa ospravedlňujem. Táto knižka je tak trochu guľometná paľba. Alebo skôr kobercový nálet. Veľmi sa ospravedlňujem všetkým nevinným. Áno, veľmi si vážim všetky katolícke aktivity, veľmi si vážim spolky, veľmi si vážim katolícke servery, veľmi si vážim celoštátne stretnutia mládeže a všetkých, ktorí ich obetavo organizujú, a predovšetkým, a veľmi, si vážim vás, dievčatá a chlapci, inak by som to nepísal. Keď idete na prijímanie, áno, vidím krásnych mladých ľudí. Vidím vo vás obrovský potenciál. Ako veľmi by som si prial, aby vaše charizma zasvietila! Vážim si aj duchovných vodcov, psychológov, aktivistických rehoľníkov, učiteľov a všeobecne všetkých múdrych dospelých aj ich múdre a dobre myslené rady."

Kúpiť za 5,99 €

Život je sacra zajímavej. Nech modlitbu ať ukáže co umí

Život je sacra zajímavej. Nech modlitbu ať ukáže co umí

Satori Karel, Vácha Marek Orko

Deset let v trapistickém klášteře naučilo Karla Satoriu mnohem víc než jen naslouchat tichu, učilo jej především umět život, umět svůj čin, porozumět zadání svého života. Kniha je strhujícím uvedením do kontemplativní modlitby, do mystiky v tom nejkrásnějším slova smyslu a myšlenkově vychází z Terezie z Avily, Jana od Kříže, Josefa Ratzingera a mnoha dalších.

Kúpiť za 6,37 €

Příběhy z jiného vesmíru

Příběhy z jiného vesmíru

Vácha Marek Orko

I když je každá z povídek z jiného prostředí, jsou spojeny myšlenkami, které jsou pro autora charakteristické. Je to obdiv k Hospodinovu dílu a starost o ně.

Kúpiť za 5,99 €

Podobný obsah

Host 9/2024: rozhovor s Dimitrim Verhulstem

Správy

Host 9/2024: rozhovor s Dimitrim Verhulstem

Kromě rozhovoru s belgickým spisovatelem, z něhož přinášíme ukázku, obsahuje nové číslo literárního měsíčníku také rozhovor s manželi Horvátovými (Baobab, Tabook...), blok o nedávno zesnulé spisovatelce Daniele Hodrové, esej o medicínsko-průmyslovém průmyslu od Stanislava Komárka, cestopisnou reportáž z uzbecké autonomní republiky Karakalpakstán, nové básně Jana Škroba a hromadu recenzí...

Novinář Jindřich Šídlo si pamatuje hodně, i na Andreje Babiše

Správy

Novinář Jindřich Šídlo si pamatuje hodně, i na Andreje Babiše

Knižní rozhovor Já si to všechno pamatuju připravil novinář s novinářem. Michael Rozsypal s Jindřichem Šídlem (1972). Ten platí v CZ za jednoho z nejbystřejších a nejzábavnějších, zároveň Prahou obíhají historky o jeho sloní politické paměti. Od roku 1992 pracuje v médiích. V posledních letech k ní přidal satirický pořad Šťastné pondělí a podcast Dobrovský & Šídlo.

Existuje něco jako čtenářský rasismus?

Správy

Existuje něco jako čtenářský rasismus?

Na úvodní otázku ať si každý odpoví sám. Obecně je asi reálné, že se na knihy z Afriky bude euro-americký čtenář dívat s určitou přezíravostí. Ale asi to nemusí být rovnou KKK přístup „černochy nečtu“. Možná je v tom obava, že člověk dobře neporozumí kontextu. Možná jde jen o špatnou informovanost a propagaci. A jestli může mít čtenář soft nebo hard předsudky? No jasně. Ukázka z rozhovoru časopisu Host s Mohamedem Mbougarem Sarrem (1990), autorem knihy Nejzasutější vzpomínka na lidi, který je prvním spisovatelem pocházejícím ze subsaharské Afriky oceněným Goncourtovou cenou v roce 2021.