Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Telesnosť identity – identita tela

Little Dog, protagonista autofikčného románu Oceana Vuonga On Earth We’re Briefly Gorgeous, sa pohybuje na rozhraní telesnosti a identity, dvoch komplementárnych aspektov bytia. Cez túžbu po chlapcovi z majority sa dostáva k vedomiu o politickosti tak jeho identity, ako aj jeho tela. Výsledkom je pozoruhodný poetický text, ktorý podnetne vypovedá o sociopolitickej realite výrazne metaforickým jazykom.

„I got what I wanted—a boy swimming toward me. Except I was no shore, Ma. I was driftwood trying to remember what I had broken from to get here.“

„What if the body, at its best, is only a longing for body?“ pýta sa Little Dog, protagonista autofikčného románu Oceana Vuonga On Earth Were Briefly Gorgeous, a vzápätí pokračuje: „Why did I feel more myself while reaching for him, my hand midair, than I did having touched him?“ V týchto otázkach sa pohybujeme na rozhraní telesnosti a identity, dvoch komplementárnych aspektov bytia.

Čo i len letmo sa dotknúť

Little Dog sa cíti byť sám sebou, načahujúc sa po Trevorovi, pričom tento akt túžby (longing) nadobúda spirituálny rozmer nie nepodobný Michelangelovmu Stvoreniu Adama – obrazu, na ktorom sa dve mužské telá takmer dotýkajú, no nikdy sa nedotknú. Paradoxne je tento takmer neexistujúci atemporálny moment skutočnejší než čokoľvek iné, dokonca nadobúda akúsi mystickú silu prinášajúcu protagonistovi poznanie o sebe samom.

Rozprávač si však uvedomuje podenkovitosť takmer-dotyku, ktorá je základom interakcie medzi ním a Trevorom. Krátko nato sa v interpretovanom úryvku usiluje tento vzťah uchopiť, analyzovať a metaforickým jazykom sprístupniť svojej matke (Ma), primárnej recipientke textu. Zisťuje pritom, že telesnosť a identita sú neoddeliteľné – Trevor ostáva vo výjave v prirodzenej podobe chlapca, no Little Dog je reificky pretvorený na kus plávajúceho dreva (driftwood).

Telo je politické

Tradičný symbol brehu ako útočiska sa v kontexte možností ľudského dotyku aktualizuje, pričom dôležitá je tu idea (ne)stability – Little Dog napokon obracia pozornosť na seba samého a konštatuje, že nedokáže byť nielen oporou pre niekoho iného, ale ani pre seba samého. Jeho nebiela imigrantská identita (pochádza z Vietnamu, rovnako ako autor románu) je implicitne prítomná v pred-obraze odlomenia sa kusa dreva od väčšieho celku, ktorého bol súčasťou.

Otázka pamäti je v citovanom úryvku napojená priamo na identitu a cez ňu na telesnosť. Little Dog chápe, že je priďaleko od minulosti, unášaný novým svetom do neistej budúcnosti. Aj preto ho fascinujú pohľady na Trevora s jeho väčšinovou identitou, „obyčajnou“ telesnosťou a vôľou dobyť svet, ktorému je jednotlivý človek ukradnutý: „Thats what I wanted—not merely the body, desirable as it was, but its will to grow into the very world that rejects its hunger.

Ocean Vuong: On Earth We’re Briefly Gorgeous

Vintage, 2020

Em Mikšík

(text je súčasťou instagramového projektu @instapretacia)

Zobraziť diskusiu (0)

On Earth We're Briefly Gorgeous

On Earth We're Briefly Gorgeous

Vuong Ocean

** The Sunday Times and New York Times Bestseller ** Brilliant, heartbreaking and highly original, Ocean Vuong's debut novel is a shattering portrait of a family, and a testament to the redemptive power of storytelling. 'A marvel' MARLON JAMES This is a letter from a son to a mother who cannot read.

Kúpiť za 13,53 €

Podobný obsah

Orwell si zaslúži pozornosť nielen kvôli románu 1984

Recenzie

Orwell si zaslúži pozornosť nielen kvôli románu 1984

Po vydaní Orwellových listov, denníkov, výberu z publicistiky a slávnych reportáží je román Farárova dcéra čiastočne oddychovým titulom. O relax sa postará pútavý príbeh s prekvapivou zápletkou. Vážnosť však poisťujú orwellovské sondy do sveta chudobných či skúmanie zdrojov aj ohrození viery.

Intelektuálny život nie je jeden

Recenzie

Intelektuálny život nie je jeden

Konvenčným nie je myslenie českého politológa, filozofa a publicistu Pavla Baršu a nudný nie je ani jeho životný príbeh. Stihol byť presvedčeným komunistom, hudobníkom aj imaginárnym Židom.

Kde líšky dávajú dobrú noc

Recenzie

Kde líšky dávajú dobrú noc

Príbehy bežných ľudí v dejinách sú dôležitým posolstvom. Ukazujú, že dejiny netvorí iba politika, ale aj každodenný život a spôsob, akým sa obyčajný človek stavia k svojmu okoliu. Historička Hana Kubátová prispela do obrazu o slovenskej kultúre počas Slovakštátu knihou Kde líšky dávajú dobrú noc (N Press, 2025). Pri Antonovi Hruboňovi, Miloslavovi Szabóvi, Martinovi Poschovi, Jozefovi Hyrjovi, Jakubovi Drábikovi je to podnetný lokálny príspevok o jednej z najtemnejších a najbizarnejších epizód našich národných dejín. Akú daň mala národná samostatnosť v čase, keď sa v Európe konal holokaust?