To najlepšie z umenia, dizajnu a fotografie.
Pre odborníkov aj laikov, pre aktívnych umelcov aj pasívnych milovníkov umenia sme vybrali niekoľko kníh, ktoré zaujmú nielen hrúbkou a cenou ale aj obsahom. Mimoriadna kniha fotografií Václava Havla od Tomkiho Němca, nové vydanie klasického Gombricha, celkom čerstvý populárny grafický sprievodca socialistickou Bratislavou alebo vydarená séria monografií málo známych slovenských fotografov.
Václav Havel - Tomki Němec: Fotografie (Tomki Němec 2017)
Intímny portrét prezidenta Havla, dramatika, spisovateľa, disidenta, väzňa a robotníka z pivovaru, veľkého človeka, ktorý bol autoritou nielen pre čechoslovákov. Fotograf Tomki Němec o tejto výpravnej knihe fotografií píše: „Shodou okolností, náhod a štěstí být v pravou chvíli na pravém místě, jsem se stal jeho osobním fotografem. Neznal jsem ho, on neznal mne, byl o generaci starší. Jezdil a létal jsem coby zřejmě nejmladší fotograf hlavy státu na celé zeměkouli, viděl nevídané, potkával a fotografoval slavné a známé lidi, které jsem znal jen z novinových fotografií či z televize. Fotil jsem davy lidí na náměstích i intimní chvíle prezidenta, který typickým prezidentem vlastně nikdy nebyl. Prošel jsem po letech svůj archiv a vybral známé i nově objevené fotografie. S odstupem čtvrtstoletí je neuvěřitelné, v jak úžasné době jsem měl to štěstí žít a fotografovat. V době naděje, v času pozitivní energie. Prožil jsem kus života s výjimečným člověkem, jímž Václav Havel byl. Kniha je svědectvím o době, o něm a o mně, o nás všech. Budu rád, když Vám přinese radost."
Aurel Hrabušický, Filip Vančo: Ivan Matejka (Slovart 2017)
Obľúbených monografie z edície Osobnosti slovenskej fotografie predstavujú menej známych či úplne zabudnutých slovenských fotografov na základe výskumov ich pozostalostí a archívov. Štvrtá publikácia ponúka výber z tvorby Ivana Matejku (1942), ktorý hádam najviac vyťažil zo spustnutej reality a civilizačného odpadu socializmu toľko krásy tým, že v nich dokázal nájsť detailne rozvrhnuté, rafinované estetické objekty. Tento výrazný fotografický talent sa už v mladosti stal priekopníkom výtvarne orientovanej fotografie na Slovensku. Na rozdiel od svojich kolegov takmer nikdy nezasahoval do technologických procesov pri vzniku snímky, ale vystačil si so základnými funkciami fotoaparátu.
Anton Podstraský (Slovart 2013)
Antona Podstraského (1939 – 2007), fotografa dokumentaristu, ktorý ako jeden z mála slovenských fotografov nielenže zachytil „reálny socializmus“ objektívom svojho fotoaparátu, ale jeho snímky aj uverejňovali predstavuje ďalšia zo série monografií. Podstraský sa zameral na dokumentovanie bežného života s osobitným dôrazom na postavy z prostredia spoločenského „subštandardu“. Možno práve preto ich dobová tlač aj zverejňovala, často ako obrazovú prílohu článkov s problematickými ľudskými vzťahmi.
Ján Galanda (Slovart 2014)
Bankový úradník a takmer zabudnutý talentovaný fotograf Ján Galanda zachytával na svojich fotografiách mimopracovné záujmy a aktivity, cestovanie, turistiku, šport. Na rozdiel od väčšiny snímok tohto druhu sa jeho fotografie vyznačujú precízne vybudovanou náročnou, niekedy až rafinovanou kompozíciou. Počas svojich iest do zahraničia vytvoril súbor fotografií, ktoré zachytávajú spôsob života, ktorý bol na chudobnom Slovensku skôr výnimočný. Jeho zábery predstavujú akýsi slovenský variant glamour style a v našom prostredí sú celkom unikátne.
Viliam Malík (Slovart 2013)
Kniha predstavuje jedného z najvýznamnejších predstaviteľov modernej fotografie na Slovensku v prvej polovici 20. storočia. Viliam Malík začínal ako fotograf amatér, ale vďaka svojim organizačným schopnostiach zastával aj rôzne funkcie v združeniach a zväzoch fotografov amatérov. Zanechal za sebou rozsiahle fotografické dielo, na základe ktorého ho môžeme označiť za priekopníka modernej dokumentárnej aj reportážnej fotografie.
Ernst. H. Gombrich: Príbeh umenia (Ikar 2017)
Ernst H. Gombrich: Příběh umění (Argo 2006)
Geniálny úvod do dejín umenia od skvelého rozprávača Gombricha je základnou knihou pre všetkých, ktorí chcú porozumieť umeniu a jeho dejinám. Do súvislostí dáva jednotlivé diela aj veľké dejinné zvraty zrorumiteľným jazykom a predstavuje príbeh umenia kao príbeh sústavného prelínania a zmeny tradícií, v ktorých sa každé dielo vzťahuje na minulosť a ukazuje na budúcnosť. Kniha je dostupná v novom slovenskom (Ikar) aj vo vydarenom staršom českom vydaní (Argo).
Lisa DeLong , Scott Olsen , Daud Sutton , Adam Tetlow , David Wade: Designa. Technická tajemství tradičního vizuálního umění (Dokořán 2017)
Malá ale obsažná, príjemná do ruky a lahodiaca očiam unaveným všadeprítomným ohňostrojom farieb a textov. Taká je Designa, kniha, ktorá by mohla byť dobrým zdrojom inšpirácie pre výtvarníkov a dizajnérov zo všetkých odborov. Ak máte radi prírodniny, fraktály, krištály, obdivujete ich symetriu a presnosť, ak váz zaujíma, kde sa vzali tapetové vzory, keltské alebo islamské ornamenty, ak ste v tom všetkom hľadali nejaké pravidlo, vzor, táto kniha vám bude dobrým sprievodcom.
Michaela Kompaníková: Blok (Michaela Kompaníková 2017)
Krásna grafická autorská kniha Michaely Kompaníkovej a grafického dizajnéra Tomáša Kompaníka vám ukáže socialistickú tvár Bratislavy očistenú od nánosov reklám, špiny a ideológie a predstaví vám stavby, ktoré by mohli byť krásnymi dielami malej aj veľkej architektúry, ak by sme ich prijali, očistili a rešpektovali. Dozviete sa z nej prečo má Bratislava ufo, kde sa nachádza prvý panelák aj kto daroval materiál na stavbu Istropolisu.
Tomáš Pospiszyl: David Černý (BigBoss 2017)
Rozporuplný a neprehliadnuteľný je český sochár David Černý. A neprehliadnuteľné sú aj jeho monumentálne diela, ktoré nájdete po celej Európe – v tej odvážnejšej časti Európy. Ružový tank, kinetická Kafkova hlava, klikujúci autobus, prerastené deti šplhajúce na pražský vysielač... Rozsiahla monografia chronologicky predstavuje jeho doterajšiu tvorbu a zároveň tým Černého jazykom komentuje spoločenské udalosti v Čechách aj vo svete za posledných 25 rokov.
“Doufám, že svým uměním něco říkám. Třeba ale někdo v budoucnosti zjistí, že bylo o ničem, nebo to bude nějak úplně jinak. Kdo to má sakra vědět?” hovorí David Černý a popisuje tým aj svoju celoživotnú tendenciu v hľadaní výrazu aktuálnej sochárskej tvorby.
Matúš Dulla, Olja Triaška Stefanović: Na konci cesty. Krematórium v Bratislave At the End of the Road. The Bratislava Crematorium
Jednu z našich najkrajších stavieb, mimoriadne architektonické dielo postavené v šesťdesiatych rokoch podrobne predstavuje kniha fotografky Olji Triasky Stefanović a profesora architektúry Matúša Dullu. Okrem príbehu samotnej budovy a urnového hája, v ktorom stojí, sa dočítate o tvorivej dráhe autora budovy, architekta Ferdinanda Milučkého, príslušníka prvej povojnovej slovenskej architektonickej generácie, ale aj súvislostiach vzniku pozoruhodných výtvarných diel z areálu krematória – sôch od troch špičkových slovenských výtvarníkov. Umelecké snímky Triasky Stefanović citlivo zachytávajú premeny krematória a prostredia, v ktorom sa nachádza, počas jednotlivých ročných období. Kniha vychádza so slovenským aj anglickým textom.
https://www.artforum.sk/katalog/108094/na-konci-ce...
Martin Kochan, Cyril Blažo: Pub Art (Slovart 2017)
Pub Art poteší milovníkov pokleslého umenia aj kaviarenských povaľačov. Výber voľných kresieb Cyrila Blaža a Martina Kochana, ktoré spoločne vytvorili v uplynulých rokoch v pohostinstvách a výčapoch, zväčša v Trnave obsahuje pubartové kresby, spočiatku karikatúry, ktoré vznikajú spontánne vzájomným dokresľovaním nápadov. Postavy opilcov, športovcov, ordinárnych žien, ale aj zvierat s obľubou umiestňujú do patových situácií. Aj tie najtemnejšie obrazy márnivosti a žiadostivosti však zmenia na dômyselný vtip, ktorým Blažo bojuje proti kultúre a Kochan za kultúru.
kolektív autorov, Gabriela Kisová (ed.): Dosť bolo Kalmusa!? Peter Kalmus medzi umením a politikou (Galéria Krokus 2017)
Enfant terrible slovenskej výtvarnej scény, ktoré nie je ani enfant ani terrible. Excentrický, charizmatický a odvážny a angažovaný Petra Kalmus má svojich odporcov aj prívržencov. Vidieť ho na festivaloch aj v bulvárnych plátkoch a táto kniha je príspevkom do živej diskusie o povahe tvorby umelca, u ktorého sa každodenný život, umenie a občiansky aktivizmus zlievajú v jedno, v koncept totálneho umenia.
https://www.artforum.sk/katalog/106879/dost-bolo-k...
kolektív autorov : Typografia a dizajn písma na Slovensku. Začalo sa to Cyrilom a Metodom Typography and Type Desing in Slovakia. It All Began with Cyril and Methodius (Slovart / Vysoká škola výtvarných umení 2017)
Typografia a dizajn písma na Slovensku vám v tejto publikácii predstavia tí najlepší slovenskí typografi a grafickí dizajnéri: Ľubomír Longauer, Palo Bálik aj Stanislav Stankoci. Zámerom autorov je sprostredkovať verejnosti bohatstvo našej tradície v tvorbe písma a jeho využívania. V tomto projekte sa spojili dve koncepcie bádania a dokumentovania tvorby písma a typografie na Slovensku, od začiatku 20. storočia až po súčasnosť. Historická časť je výsledkom niekoľkoročného systematického výskumu Ľubomíra Longauera, zatiaľ čo prehľad tvorby za posledných dvadsať rokov spracoval Palo Bálik. Obidve časti odkrývajú prekvapujúce veci, javy a súvislosti sprevádzajúce vývoj v danej oblasti a verejnosti ponúkajú kvalifikovaný prehľad, analýzu a stručný popis tvorivých počinov v problematike písmarstva a typografie.
Carolyn Abbateová , Roger Parker: Dějiny opery Posledních 400 let (Argo / Dokořán 2017)
Kniha je venovaná mnohým dielam najväčších skladateľov, od Monteverdiho a Händela cez Mozarta a Verdiho až po Wagnera, Straussa, Pucciniho, Berga a Brittena. Autori tiež odkazujú na spoločenské, politické a literárne zázemie opery, ekonomický kontext a pretrvávajúcu diskusiu, ktorá vývoj opery sprevádza po stáročia. Hlavným zámerom knihy je preskúmať napätie medzi hudbou a slovami, medzi postavami a spevákmi, ktoré oživujú a živia operu. V polemickej záverečnej kapitole je skúmaný problém, ktorému opera čelí v poslednom polstoročí, keď nevznikli prakticky žiadne nové operné diela a ak áno, zvyčajne nenašli trvalé miesto v repertoári. Napriek tomu je posolstvo tejto knihy oslavné. Väčšina operných diel vznikla síce v dávnej minulosti, no opera ako umelecká forma je stále extrémne životaschopná a podnetná.