Uspávanka so smrtiacim efektom
Postavenie rodiny v modernej, vyspelej dobe je paradoxne dosť neľahké. Všadeprítomný konzumný tlak nezdravo presadzujúci kult úspechu, sebarealizácie či egocentrického individualizmu má na partnerské a rodinné väzby neraz veľmi negatívny dopad. O tom, do akých patologických stavov môže prerásť túžba po naplnení osobných ambícií, ktorým ide na úkor normálne fungujúca rodina, výborne rozpráva Leila Slimani. Mladá autorská nádej pôvodom z Maroka žijúca vo Francúzsku, ktorá má na svojom konte zatiaľ dva romány, pričom pre nás je momentálne podstatný ten druhý v poradí.
Má názov Uspávanka a Slimani s ním zabodovala skutočne vo veľkom štýle, keď zaň minulý rok obdržala prestížnu Gouncourtovu cenu. Na slovenský trh ho v krásnej grafickej úprave dodalo stále silnejšie sa presadzujúce vydavateľstvo Inaque a brilantný preklad si na ňom strihla sama pani šéfka Aňa Ostrihoňová.
Masséovci sú mladá stredostavovská rodina s dvomi malými deťmi a slušne zabezpečeným zázemím. Usídlení sú v lepšej parížskej štvrti. Pohybujú sa len medzi správnymi ľuďmi, vyznávajú tie správne hodnoty a vedú len správny život, takže celá rodinná idylka nemôže byť ružovejšia. Výraznejšie napätie nastane, keď Myriam začne zvažovať návrat do advokátskej kancelárie s cieľom naplniť svoje vysoké očakávania. Úloha vzornej, dokonalej matky sa odrazu pretláča s profesijnými záujmami emancipovanej pracujúcej ženy. Zdá sa však, že prijateľné riešenie je na dohľad. Po bedlivom pátraní sa mladí rozhodnú zamestnať pestúnku. Louise sa spočiatku javí ako úplný ideál: spoľahlivá s výbornými referenciami, nenápadná, ale vždy k dispozícii, v osobnom prejave zdržanlivá a predovšetkým „nefarebná“.
Problémy ale na seba predsa len nenechajú dlho čakať. Deti, ktorým sa rodičia odrazu stále intenzívnejšie vzďaľujú, zostávajú na pestúnke fixované čoraz viac. Louise sa znenazdajky, ale o to dôraznejšie stáva stredobodom celého rodinného kolobehu, pre ktorého hladký chod je z ničoho nič nepostrádateľná. Rodina sa na nej stáva doslova závislá a keď si Louise začne presadzovať vlastné výchovné metódy, mladí začínajú pociťovať naozajstnú bezbrannosť. Hrozba nevyhnutného konfliktu sa rýchlo blíži a napokon vyústi do otrasnej, ťažko pochopiteľnej tragédie.
Leila Slimani čitateľa príliš nešetrí. Text poníma pomerne originálne, keď pointu a celé rozuzlenie prudko odkrýva v priebehu niekoľkých prvých riadkov. Okolo šokujúcej udalosti postupne skladá mozaiku jednotlivých aspektov, ktoré k nešťastiu viedli, alebo naň mali istý vplyv. Autorkin rukopis je strohý, ale o to výpovednejší, keď i do relatívne malej plochy dokáže zataviť značné množstvo faktorov, ktoré rôznymi smermi deformujú normálne nastavený hodnotový rebríček a môžu jednotlivca dohnať až k tým najextrémnejším aktom násilia. Slimani píše priamočiare, úderné vety obalené silnými emóciami a permanentným napätím. Veľa sa toho odohráva na povrchu, ale takisto zostáva veľa skrytého kdesi za oponou bežných spoločenských konvencií.
Uspávanka je preto i napriek veľmi vážnej téme čitateľsky atraktívny text, ktorý možno uchopiť z viacerých strán. Isté však je, že Leila Slimani napísala dielko až nepríjemne presne reflektujúce rôzne dysfunkcie v moderných vzťahoch a ich predstavách o samotnom zmysle rodinného života. Moje zatiaľ iba druhé stretnutie s INAQUEjšou produkciou tak dopadlo opäť na výbornú.
Leila Slimani: Uspávanka
Vydal: Inaque 2017
Preklad: Aňa Ostrihoňová
155 strán