Vlk!
Môže sa zdať, že detektívny žáner sa po určitom čase vyčerpá a jeho motívy sa už len opakujú. Vtedy sa ako vítaná zmena ponúka kombinácia s iným žánrom, napríklad hororom alebo fantastikou. V sérii Grimm City sa o to pokúsil aj poľský autor Jakub Ćwiek, vytvoril pritom temný príbeh odohrávajúci sa v bizarnom meste vystavanom na tele mŕtveho obra.
Tvorba Jakuba Ćwieka je u nás známa predovšetkým jeho sériou Lhář Loki (Triton 2019), v ktorej známa postava zo severskej mytológie, podvodníka a zradcu Lokiho, poslúžila ako „chlapec pre všetko“ a vykonáva špinavú prácu podľa potreby. V sérii Grimm City, z ktorej bol zatiaľ do češtiny preložený prvý diel s názvom Vlk! zas autor vytvoril fiktívne mesto plné špiny v environmentálnej aj ľudskej podobe. Kombinácia fantastických prvkov a detektívnej zápletky sa v tomto prípade osvedčila, postavy idú za svojim cieľom priamo bez ohľadu na to, či patria k polícii alebo gangstrom.
Čím Vlk! od začiatku trochu prekvapí je pomerne veľa postáv, ktoré rozohrajú divokú partiu alebo sa v nej ocitnú tak trochu náhodou. Čitateľ sa postupne zorientuje, niektoré postavy odbudnú a ich miesto zaujmú zas nové. Dôležité je, že dej je napriek tomu prehľadný, pretože priestor ovládnu predovšetkým dvaja detektívi, Evans a McShanem a hudobník Alfie. V jadre problému je prítomnosť nového hráča medzi bosmi podsvetia a jeho násilné informovanie o vlastnej prítomnosti cez zabíjanie taxikárov a vražda inšpektora Wolfa, ktorej vyšetrovanie sa stane pomerne komplikovanou a život ohrozujúcou aktivitou.
Čitateľsky atraktívnym môže byť Ćwiekova hra s postavami, kedy nevieme úplne presne rozhodnúť, či sú dobré alebo zlé. Nevieme to, pretože ich konanie nie je vždy jednoznačné. To, čo vnímame ako prospechárstvo môžeme interpretovať aj ako snahu prežiť v nehostinnom prostredí. Sám Alfie mesto Grimm City charakterizoval ako „prosáklé korupcí, špinavými kšefty, ale na druhou stranu i prosycené každodenní pracovní šedí a občas černým zoufalstvím“. Detektívi sú silní individualisti, no túžba odhaliť vraha preverí ich schopnosť spolupracovať. Vzhľadom na sociálne prostredie je potrebné pripraviť sa na tvrdší jazyk, nechýbajú vulgarizmy, ironické poznámky, nikto tu zbytočne nestráca čas formalitami a občasné výbuchy násilia len podčiarkujú, čo by sa s postavami stalo, ak by sa nebránili.
Ćwiek obohatil o zvláštne religionistické odbočky o „Vyprávěčovou církví“, veľkom Príbehu, do ktorého sa spájajú epizódy života. Tento rozmer by si určite zaslúžil ďalší priestor, snáď ho získa v ďalších dieloch, keďže Vlk! má otvorený koniec a pokračuje v ďalšej knihe. Zaujímavým aspektom sú aj prvky fantastiky, keďže Grimm City podľa legiend leží na tele monumentálneho obra, no tieto sa vyskytujú len príležitostne a tiež by si zaslúžili väčší priestor. Osviežujúco pôsobia rôzne popkultúrne odkazy, za všetky zmieňme meno starostu mesta: Killgore Trout, čo je pôvodne postava neúspešného spisovateľa z románov Kurta Vonneguta. Ćwiekova detektívka je hravá, drsná, plná bezohľadných zločincov, atraktívnych žien, nadväzuje na žáner noir a dáva mu vlastný štýl. Ostáva len počkať si, či, podobne ako viera, že sa všetko raz spojí do jediného príbehu, aj Grimm City odhalí všetky svoje temné tajomstvá.
Jakub Ćwiek: Vlk! Grimm City 1
Preklad: Robert Pilch
Argo 2020
328 strán
Recenznú knihu poskytlo kníhkupectvo Kosmas.