Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Zastavanie pri Múre

​Od roku 1939 sa filozofické poviedky Jeana-Paula Sartra vydávajú súborne v jednej knihe a nezriedka sa stáva, že sa študenti na školách učia obsahové fragmenty iba z úvodnej poviedky o krátkych momentoch života Pabla Ibietu. Je to totiž taký malý návod na vnímanie existencialistickej filozofie. V tejto skratke však dochádza k nemalému ochudobňovaniu.

Le Mur
Priamou asociáciou diela fikcie od Jeana-Paula Sartra Múr je irónia osudu Pabla Ibietu hodiny pred vlastnou smrťou vo väzení počas španielskej občianskej vojny. Tu je múrom pre anarchistu holý fakt, že je konečný – stojí medzi ním a neistotou, ktorá sa so smrťou spája, no a druhá strana múru je plná nenaplnených ideí, ktorých hlavnou esenciou je práve irónia, žartovná hra osudu ústiaca do tragického konca. V takých chvíľach je totiž všetko jedno a risk nezohráva dramatickú úlohu.

Približne s týmto si vystačia učebnice mapujúce literárne diela, ale v zbierke filozofických poviedok je ešte plno podnetných miest. Akýchsi farebných sklíčok. Možno ich tušiť, premávať sa nimi a vnímať neurčité zrkadlenie sýtych tónov v harmónii pomyselnej existenčnej sklovitosti. Tá je z vlastnej podstaty taká krehká, až je márnivá. Plná deviácií a úžasne agresívnych zvratov. Agresívnych v obrazotvornosti a v psychologických konšteláciách. Filozofických záveroch. Sartrove závery sú pritom paradoxne najživšie – nútia knihu zatvoriť a rozjímať. Pri Múre konkrétne päťkrát (Múr, Miestnosť, Hérostratos, Intimita, Mladosť vodcu).

Tá časť múru, ktorú si nesiem
Osobitým spôsobom ku mne prehovorila novela Mládí vůdce, čo je kompaktný portrét fiktívnej postavy Luciana Freuriera, diktátora v nádeji. Poznáme ho v najcitlivejších detailoch, vidíme femínnu, prapodivne sexuálnu stránku, ktorá v ňom drieme od detstva a funguje v komplikovanej schéme puta s vlastnou matkou. Všíma si ju ako naklonenú, prívetivú osobu s mimoriadnym citom pre skutočnosť, že jej syn je iba bezbranným dieťaťom. Prehliadajúc, čo všetko dokáže dieťa precítiť. Napokon, ani samo to nevie artikulovať. Iba sa necháva orientovať pudovosťou a citovou náchylnosťou detstva.

Freurier je lucidný, osvojuje si realitu s mnohými otázkami a námietkami voči jej skutočnosti. Od detstva ho vzrušuje pocit nad relevanciou vlastného tela a ducha v ňom, ktorý má predovšetkým funkciu moci nad momentom, keď sa potajme hrá s maminým revolverom. Na skutočnosť sveta sa v detskej naivite pýta a odpovede hľadá v bezprostrednom okolí. Zisťuje, či je skutočným okolím. V takých tých otázkach, ktoré som si kedysi v detstve určite kládol aj ja sám, Sartre vystihuje posvätnosť tých momentov, pretože existujú ako časti duševnej genetiky, ktorú dávno absorbovalo dospievanie.

Keď sa Freurier oslobodí a odíde študovať, cestu mu skríži surrealista Bergér, ovplyvnený freudovskou psychoanalýzou. Vidí svet s absolútnou slobodou, môže sa riadiť intuíciou, spontánne sa podriaďovať okolnostiam, no ten vodca v ňom dozrieva a uvedomuje si, že manipuluje konkrétnym konaním. To počíta s rezignáciou a večným objavovaním vlastných možností, do ktorých môže Freurier vstúpiť a z ktorých môže kedykoľvek vystúpiť.


Jean-Paul Sartre: Múr

Zobraziť diskusiu (0)

Múr

Múr

Sartre Jean-Paul

Napriek tomu, že Jean Paul Sartre bez pochýb patrí medzi najvýznamnejších mysliteľov 20. storočia, jeho prítomnosť v slovenskom literárnom a prekladovom prostredí bola a je (aj v porovnaní s jeho existencialistickým súputnikom Albertom Camusom, ktorého podstatná časť diela bola v priebehu 90. rokov preložená a vydaná) hlboko neadekvátna. Vydaním zbierky poviedok - Múr sa tento dlh začne aspoň čiastočne splácať. Ak si uvedomíme, že okrem <u>Cesty k Slobode</u>, je to jediný do slovenčiny preložený autorov text za posledných viac než 40 rokov, slovenská spoločnosť má pri tomto autorovi čo doháňať.

Kúpiť za 5,80 €

Podobný obsah

Intelektuálny život nie je jeden

Recenzie

Intelektuálny život nie je jeden

Konvenčným nie je myslenie českého politológa, filozofa a publicistu Pavla Baršu a nudný nie je ani jeho životný príbeh. Stihol byť presvedčeným komunistom, hudobníkom aj imaginárnym Židom.

Kde líšky dávajú dobrú noc

Recenzie

Kde líšky dávajú dobrú noc

Príbehy bežných ľudí v dejinách sú dôležitým posolstvom. Ukazujú, že dejiny netvorí iba politika, ale aj každodenný život a spôsob, akým sa obyčajný človek stavia k svojmu okoliu. Historička Hana Kubátová prispela do obrazu o slovenskej kultúre počas Slovakštátu knihou Kde líšky dávajú dobrú noc (N Press, 2025). Pri Antonovi Hruboňovi, Miloslavovi Szabóvi, Martinovi Poschovi, Jozefovi Hyrjovi, Jakubovi Drábikovi je to podnetný lokálny príspevok o jednej z najtemnejších a najbizarnejších epizód našich národných dejín. Akú daň mala národná samostatnosť v čase, keď sa v Európe konal holokaust?

Dušu nikto nerozreže na plátky

Recenzie

Dušu nikto nerozreže na plátky

Psychoterapiu a spiritualitu spája priestor ľudskej duše, ale nie je možné povrchne zmiešať ich prístupy. Spolu však môžu človeku pomôcť, aby na svojich životných cestách nezblúdil a nezložil sa pod ťarchou bremien.