Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Ženy u oltáře?

Situácia a postavenie žien v kresťanstve a v katolíckej cirkvi sa do spoločenských dialógov dostáva pravidelne už do čias raného kresťanstva. Cirkevní otcovia i teológovia sa zaoberajú rolou ženy najmä v cirkvi intenzívne už od prelomu 4. a 5. storočia. Otázky sa týkajú najmä svätenia žien a ich možnosti slúžiť pri oltári a viesť službu eucharistie.

Katolícka cirkev v súčasnosti nedovoľuje ženám, aby sa stávali kňažkami a viedli omšu, službu eucharistie – t. j. mystického premenenia chleba a vína v telo a krv Krista. Katolícka cirkev ani neuvažuje o tom, že by danú situáciu zmenila. Hlavným argumentom je, že nikdy v minulosti niečo podobné v cirkvi neexistovalo, a preto nie je dôvod danú skutočnosť meniť. Podľa niektorých vzdelancov však existuje množstvo textových i vizuálnych prameňov, ktoré o vysvätených ženách hovoria a dokladajú ich aktívnu rolu v hierarchii neskoroantických cirkevných komunít. Útla kniha historika umenia Ivana Folettiho, pôsobiaceho na Masarykovej univerzite v Brne, sa snaží hľadať odpoveď práve na uvedené otázky, akú úlohu tieto ženy v ranej cirkvi mali a či vôbec ženy – kňažky boli kedysi súčasťou liturgických obradov. Autor sa zároveň aj domnieva, že poznanie postavenia žien v cirkvi v neskorej antike je aktuálne aj pre súčasnú situáciu nielen postavenia žien v cirkvi, ale celkovo v súčasnej spoločnosti, ktorú považuje I. Foletti stále za dominantne maskulínnu.

Ženy, resp. ženský svet je dlhodobo predmetom debát nielen v samotnej katolíckej cirkvi, ale aj verejného priestoru u našich susedov v Českej republike. U nás sa o ženách v katolíckej cirkvi, prípadne o ich možnosti pôsobiť v cirkevnej hierarchii otvorene s laickou verejnosťou veľmi nehovorí. Ani kultúrne otázky týkajúce sa histórie žien v biblickom a novozákonnom období nie sú v širšom verejnom priestore prítomné. Pritom rozprávanie o ženách v kresťanstve by pootvorilo rozsiahle, ale dnes už značne schované a zabudnuté kultúrno-historické súvislosti týkajúce sa žien a ich významnej osobitosti – materstva, ktoré výrazne ovplyvnilo a pretransformovalo niektoré obrady v katolíckej cirkvi, napr. cirkevný úvod šestonedieľok po narodení dieťaťa. Jednou malou lastovičkou u nás bol preklad knihy významného katolíckeho teológa Hansa Künga (1928 – 2021) Žena v kresťanstve, ktorá je veľmi stručným sprievodcom zmien v postavení žien v dejinách kresťanstva.

Ivan Foletti sa sústredil hlavne na otázku, či sa v ranej cirkvi objavovali vysvätené ženy, ktoré mali prístup k oltáru a mohli slúžiť omše. Autor sa snažil sústrediť viacero písomných zmienok o ženách jáhenkách (diaconissa) či kňažkách (presbytera) alebo zasvätených vdovách. Práve táto terminologická neukotvenosť – rozdiely boli aj medzi jednotlivými oblasťami na Západe, kde sa v prameňoch používal termín kňažná, a na Východe, kde zaznamenávali aktivity žien v cirkvi pod menom jáhenka – je jedným z dôvodov, prečo sa otázka ženskej služby v prvotnej cirkvi stala takou neprehľadnou a viedla k takému širokému rozpätiu názorov.

Hneď na začiatku knihy autor upozorňuje na obrad krstu, ktorý sa najskôr uskutočňoval len v dospelom veku a sprevádzal ho kúpeľ. K baptistériu ľudia prichádzali nahí. V tom období sa však striktne oddeľoval krst mužov a krst žien a práve budúce kresťanky pri krste sprevádzali ženy, pre ktoré sa v písomných prameňoch objavuje slovo „jáhenka“/diaconissa. Neskôr zmenou prístupu ku krstu, keď sa začali krstiť malé deti, sa úloha týchto žien prirodzene vytratila. Podľa I. Folettiho však ženy stále slúžili pri liturgii a vstupovali i do oltárnych priestorov a dotýkali sa aj liturgických nádob. Ide o privilégium, ktoré je udeľované len sväteným osobám. Z dochovaných prameňov, ktoré autor v knihe uvádza, je zrejmé, že aktívne ženy pri oltári a liturgických službách boli najmä v Galii, ktorá zaberala územie dnešného Francúzska.

Písomných prameňov, ktoré by ponúkli hlbší pohľad na rolu žien v cirkevnej hierarchii, je žalostne málo a I. Foletti upozorňuje aj na skutočnosť, že pramene o ženách v liturgickej službe boli akoby zámerne vymazané. Aj to bol dôvod, prečo svoju pozornosť sústredil i na vizuálne umenie. Chcel preskúmať, či prítomnosť žien v cirkevných hierarchických štruktúrach mala vplyv na kresťanskú vizuálnu a umeleckú produkciu. Autori umeleckých diel do nich vtláčajú aj pamäť na staršie javy, ktoré však pod vplyvom vonkajších tlakov zanikajú. Práve aj obrazy žehnajúcich žien zobrazených s kňazským palliom a neskôr najmä zobrazenia Panny Márie orantky so štólou podľa autora naznačujú, že ženy zohrávali veľmi aktívnu roku v cirkevnej hierarchii, ktorá však začala byť od 6. storočia výrazne potlačovaná. Podľa Ivana Folettiho práve kanonické zobrazovanie Márie orantky so štólou v sebe nesie pamäť na epizódu dejín, v ktorej boli ženy na krátky čas súčasťou cirkevnej hierarchie a mali prístup k službe pri oltári.

Ivan Foletti v knihe na niekoľkých miestach zdôrazňuje, že nebolo jeho cieľom dopátrať sa úplného poznania, to už, žiaľ, v súčasnosti pre mnohé stratené pramene ani nie je možné. Jeho zámerom bolo pripomenúť dynamický vývoj postavenia žien v ranej cirkvi a stále nie úplne priaznivý status žien v súčasnej katolíckej cirkvi i spoločnosti. Útla knižka iste nezaujme každého. Pre ľudí, ktorí chcú spoznať širší rozmer vzťahu katolíckej cirkvi k ženám, je však veľmi dobrým začiatkom.


Ivan Foletti: Ženy u oltáře? Matka Boží a gender v raném křesťanství

Masarykova univerzita, 2023

Zobraziť diskusiu (0)

Ženy u oltáře?

Ženy u oltáře?

Foletti Ivan

Panna. Vdova.

Kúpiť za 12,30 €

Podobný obsah

Ako milovať svoju dcéru

Recenzie

Ako milovať svoju dcéru

Od narodenia som dcérou svojej matky a časom som sa stala matkou dcéry. Viem, aké je to byť tou, ktorú mama neustále sleduje, a zároveň tou, ktorá nepretržite striehne na kroky svojho dieťaťa. Poznám túžbu byť vlastnená a vlastniť, byť napadnutá pocitom akejsi dlžoby a znepokojivého stavu, že ten pohľad už viac neznesiem. A pritom sa často dívam rovnako. Očakávam, predpokladám a chránim. Nevedome, ale predsa tlačím svoju dcéru do kútov, kde si myslím, že je to pre ňu dobré. Kolíšem si dcéru spôsobom, ktorý považujem za najvhodnejší. Do istej miery je to vítané, priam potrebné. Dokedy to však je?

Na smrť nemusíme byť sami

Recenzie

Na smrť nemusíme byť sami

Patrí medzi čestné povinnosti povzdychnúť si, ako sa všetci vospolok (a zahltení trápnosťami) vyhýbame téme odchádzania zo života. No nakoniec je minimum tých, ktorí sa do tohto terénu s odvahou, empatiou i pokorou vyberú.

Útek z rodnej obce

Recenzie

Útek z rodnej obce

Kompletné prozaické dielo Rudolfa Slobodu zjednotené v modernej edícii. Večná vďaka Slovartu za túto mimoriadne záslužnú iniciatívu. Ich entuziazmus je potrebné podporovať pravidelnou kúpou jednotlivých tu združených umeleckých skvostov nesúcich neopakovateľný rukopis nášho nezameniteľného literárneho barda. Osobný výber tentoraz padol na poviedkovú zbierku s názvom Útek z rodnej obce, kde môžeme objaviť veľa z typických prvkov Slobodovej tvorby.