Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Život pána de Molièra

Michail Bulgakov je predovšetkým známy ako autor kultového románu Majster a Margaréta. Je to možno i trochu nespravodlivé, lebo aj zvyšné dielo tohto výnimočného ruského klasika je taktiež pozoruhodné. Okrem románov či poviedok jeho tvorba zaznamenáva i zopár divadelných hier. Ostatne, divadlo bolo veľkou Bulgakovovou vášňou a neraz si našlo cestu i do jeho prózy. Práve takáto prózička, silne ovplyvnená dramatickým umením mu nedávno vyšla v slovenskom Ikare. Je ňou jeden pomerne málo známy román, ktorého lahôdkový preklad zabezpečil štandardne stopercentný Ján Štrasser.

Bulgakov sa v ňom s chuťou naštylizoval do roly akéhosi pána principála deklamujúceho váženému obecenstvu starý, ale veľmi zaujímavý príbeh.

Prepadneme sa s ním kdesi do Francúzska, takmer až na začiatok sedemnásteho storočia. 13. januára 1622 porodí pani Poquelinová cintľavé dieťatko. Neduživý chlapček sa má našťastie živo k svetu a statočne čelí nástrahám raného novoveku. Na počesť otca mu dajú meno Jean-Baptiste Poqueline.

Pán otec je vážený kráľovský čalúnnicky majster. Je teda jasné, že syn pôjde v otcových šľapajach a zveľadí tak renomé čalúnnickeho rodu. Všetko by aj nasvedčovalo tomu, že to tak bude, nebyť starého otca z matkinej strany. Dedo Créssy, veľký milovník umenia, totiž začne vnuka vodiť do divadla a problém je na svete. Dosky, ktoré znamenajú svet, malého Jeana-Baptista opantajú priam absolútne. O jeho ďalšom osude je tým navždy rozhodnuté.

Uznávané remeslo čalúnnické ide bokom. Z mladého Jeana-Baptista sa k večnému otcovmu zdeseniu stáva potulný herec. Tulák bez domova, kočovný komediant, ktorý so svojou družinou zabáva ľud ako púťová atrakcia. Takéto pochybné existencie sa od nepamäti netešia dobrej povesti a väčšinou im aj neustále v bruchu škvŕka, keďže mávajú často hlboko do vrecka. Nezlomná vôľa a ohromná húževnatosť však zdobia nášho komedianta. Počiatočné nezdary ho nemôžu zastaviť. Trpezlivo cizeluje svoje umenie. Začína písať čoraz viac vlastných hier. Postupne nachádza správny smer a charakteristický umelecký výraz. Ešte mnohokrát sa mu osud otočí chrbtom, mnohokrát pobúri súdobú spoločnosť. Narobí si nespočet úhlavných nepriateľov bažiacich po jeho hlave.

Michail Bulgakov

Nakoniec však príde i veľký úspech a zaslúžené uznanie. Čas mu dá veľmi za pravdu, lebo ani jeho neúprosný zub ho nedokáže nahlodať. Milý komediant odolá i v tejto najťažšej skúške a s ironicky zdvihnutým obočím elegantne dokráča naprieč storočiami až k nám. Celý svet si bude naveky pamätať jeho pseudonym. Úderný a ostrý, ako keď bičom plieska: Molière!!

Michail Bulgakov nás v tridsiatich troch kapitolách orámcovaných prológom a epilógom svižne prevedie maestrovým životom od narodenia po skon. Ako správny kronikár a znalec Molièrovho diela nevynechá nič podstatné z toho, čo formovalo jeho osobnostný a umelecký vývoj.

Z rozprávania jasne identifikujeme, čo za veľké množstvo vplyvov Molière pretavil do svojich satirických hier. Neraz tak nastavil krivé zrkadlo nejednému konkrétnemu človeku, ale častokrát i celej spoločenskej vrstve. Za to sa platí vysoká cena v podobe závisti, odvrhnutia, ustavičnej kritiky, ale aj tvrdej cenzúry. (Vnímaví čitatelia potom v zopár jemných detailoch rozosiatych v texte ľahko nájdu zreteľnú paralelu medzi oboma skvostnými autormi.)

„Scénkami z komediantovho života“ to v rozprávaní skutočne kypí. Až je pozoruhodné, že sa pod tým informačným tlakom výsledný text načisto nerozsype. Bulgakov ho naozaj filigránsky vybalansoval, takže nejakú samoúčelnú nezrozumiteľnosť v ňom naozaj nebadať.

Po onej bezbrehej surreálnej fantázii tu, pravda, niet ani stopy. Zato však autor skúša iné originálne fígle. Podarilo sa mu do seba zakomponovať zdanlivo nesúrodé postupy, ktoré ale v jeho podaní výborne spolupracujú. Je tu poznať prvky životopisného románu, historického faktu či akejsi dobovej spoločenskej fresky, ktorej nechýba až dokumentaristická precíznosť. A je v tom citeľný aj zvláštny prienik beletristickej epiky so strohým divadelným minimalizmom.

Bulgakov akoby typicky košatú širokorozchodnosť ruských románov nalial do úsporného divadelného scenára zaľudneného množstvom postáv, pričom tieto vzájomne famózne hrajú. Každý je na svojom mieste, každý presne vie, čo má robiť. S takto minuciózne vyladenými výrazovými prostriedkami sa potom dá i na menšom počte strán vystavať veľkolepý príbeh s maximálnym umeleckým dojmom. Presne taký ponúka i tento asi najmenej známy, ale pozoruhodný Bulgakovov román.

Majster avantgardista v ňom skladá hlbokú poklonu kráľovi komédie. Bravo, páni!

Michail Bulgakov: Život pána de Molièra

Vydal: Ikar 2020

Preklad: Ján Štrasser

272 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Život pána de Moliera

Život pána de Moliera

Michail Bulgakov

Román predstavuje život a tvorbu Jeana­Baptistu Poquelina, známeho pod menom de Moliére. Moliérov život bol bytost­ne spätý s doskami divadla, ustavične balansujúceho na po­kraji krachu a nemilosti mocných.

Kúpiť za 12,51 €

Podobný obsah

Ako podoprieť svet

Recenzie

Ako podoprieť svet

Jana Bodnárová vo svojej najnovšej kolekcii poviedok pozýva čitateľa do jemne surreálneho priestoru. Nie preto, aby unikla zo sveta reálneho. Týmto spôsobom mu dáva nové farby – túžby a sny sú ešte naliehavejšie.

Ako prach vo vetre

Recenzie

Ako prach vo vetre

Keď sa koncom osemdesiatych rokov minulého storočia definitívne rozpadal východný blok, začínalo byť jasné, že táto skutočnosť musí nejakým spôsobom zasiahnuť i geopoliticky najzápadnejšie vysunutého komunistického spojenca. Reč je o Kube Fidela Castra, „ostrove slobody“ drzo sa opaľujúcom v slnkom prežiarených vodách Karibského mora, nebezpečne blízko severoamerických hraníc.

Čo v skutočnosti znamená Sylwa Rerum?

Recenzie

Čo v skutočnosti znamená Sylwa Rerum?

Nie je denník ako denník. Prvé autobiografické dielo, ktoré som kedysi prečítala, boli Moje deti od Eleny Maróthy-Šoltésovej, ženskej priekopníčky memoárovej prózy v období slovenského realizmu. Sylwa Rerum je však čosi úplne iné. Dokonalo potvrdzuje, že nie každý príbeh je fikcia. Nie je vymyslený ani umelý, ani hraný. Je úprimný, ale najmä je svojím unikátnym spôsobom neobyčajný.