Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Dmitry Glukhovsky, autor svetoznámej dystopickej trilógie Metro, patrí spolu so Sorokinom, Zygarom a Ulickou medzi najvýznamnejších ruských spisovateľov disidentov. Glukhovsky ovláda šesť svetových jazykov, z Ruska definitívne odišiel tesne pred ruskou inváziou a doteraz sa tam nevrátil, okrem iného aj preto, že je naňho vydaný ruský zatykač za hanobenie ruskej armády. Ak by sa vrátil, jeho kroky by putovali ihneď do ruského väzenia. Vo vydavateľstve Universum pred krátkym časom vyšla kniha My – Deník pádu, ktorá je antológiou autorových chronologicky usporiadaných článkov pre svetové médiá, ktoré napísal v rokoch 2012 – 2023. Prečo čítať ďalšieho ruského disidenta a jeho pohľad na to, čo sa to vlastne stalo? Nestačí nám Zygar, Kosťučenko a množstvo ďalších? Áno aj nie.

V skutočnosti My – Deník pádu nie sú len samotné Glukhovského články. Každý je doplnený o stručný a v niektorých prípadoch i menej stručný úvod, také uvedenie do témy. Prvý jednoznačný benefit je, že množstvo Glukhovského článkov vyšlo vo viacerých renomovaných západných médiách, väčšina čitateľov ich, samozrejme, nemá predplatené, tu v tejto knihe je všetko na jednom mieste.

Druhým benefitom je autorov spätný komentár k vlastnému článku. A to je zriedkavá a nevídaná vec, vidieť spisovateľa, komentátora, ktorý retrospektívne hodnotí svoj text, svoje predikcie a kajá sa zo svojej slepoty. Teda nie že by Glukhovsky bol slepý, odvážim sa povedať, že videl viac ako ostatní, o čom svedčí i jeho Metro 2033. Avšak napriek tomu, koľko videl, v mnohých svojich predikciách a komentároch zlyhal, bol príliš mierny alebo príliš málo pesimista. Azda jeden z jeho najsilnejších výrokov sa týka priamo jeho a ruskej propagandy, kde sa vyznáva, že i on naletel, i on ňou bol ovplyvnený, mysliac si, že je ako intelektuál a vzdelaný človek imúnny. Reflektujúc svoje slová, nehanbí sa napísať, ako i on bol príliš optimistický, príliš mnoho antiukrajinský vplyvom ruskej propagandy. Glukhovského slová sa nečítajú ľahko, podcenil nihilizmus, odolnosť Ruska voči realite, hrubosť a neuveriteľnú krutosť ruského národa, bol príliš naivný a optimistický. Jeho komentáre sa menia v čase, z pobúrenia upadá do vlastného cynizmu a zúfalstva.

Čítame politickú dušu intelektuála, vyjadrenia disidenta o sebe ale zároveň i o jeho krajine, Rusku. A azda toto je najväčšie memento a prínos tejto knihy. Ak sa tí, ktorí poznali Rusko oveľa viac ako my, tak fatálne mýlili, ako veľmi sa mýlime my, ako veľmi stále nevidíme, kam až Rusko môže padnúť a akú cenu možno budeme musieť zaplatiť za tento pád?!

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Universum, 2025

Zobraziť diskusiu (0)

My. Deník pádu

My. Deník pádu

Glukhovsky Dmitry

Kniha My – Deník pádu je antologií autorových chronologicky uspořádaných publicistických článků, psaných v letech 2012–2023 vesměs pro západní média. Co se vlastně stalo s Ruskem?

Kúpiť za 19,75 €

My - Deník pádu

My - Deník pádu

Glukhovsky Dmitry

Kniha My – Deník pádu je antologií autorových chronologicky uspořádaných publicistických článků, psaných v letech 2012–2023 vesměs pro západní média. Co se vlastně stalo s Ruskem?

Kúpiť za 13,52 €

Podobný obsah

Minulosť nie je prístav banálnych spomienok

Recenzie

Minulosť nie je prístav banálnych spomienok

Maxim Biller určite nie je dobrým chlapcom, ktorého poslaním je plniť priania čitateľskej obce a verejnosti. Aj v tomto mnohovrstevnom rozprávaní dokazuje, že vie byť zlostný a zlomyseľný. Alebo v lepšom prípade nekonvenčný. V každom prípade svojou drzosťou odkrýva aj to, čo v súvislosti s emigráciou býva ignorované.

Detaily

Recenzie

Detaily

Akú úlohu v našich životoch zohrávajú spomienky? Formujú náš súčasný život alebo sú akýmsi kinom duše, v ktorom si premietame udalosti z minulosti, aby sme im prisudzovali význam, aký sme im nevedeli prisúdiť v časoch, keď sa dej odohrával v reálnom čase? Dokážu byť spomienky kľúčom k tomu, kým sme? K podobným otázkam bezprostredne vyzýva román Detaily.

Nebo nepozná obľúbencov

Recenzie

Nebo nepozná obľúbencov

Sú spisovatelia, ktorí sú definovaní jedným dielom, jednou knihou, ktorú bežná čitateľská verejnosť pozná a autora preslávila, hoci napísal i iné, častokrát i hodnotnejšie diela. To je napríklad prípad Umberta Eca a jeho Mena ruže, Salingera a jeho Kto chytá v žite (Franny a Zooey sú pre mňa jeho vrcholným dielom) a i Remarqua a jeho „klasiky“ Na západe nič nové.