Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Osamelosť ako životný program

Román nórskej prozaičky nie je ideologickým manifestom bezdetnosti. Predovšetkým je to príbeh súčasnej ženy s jej osobnou históriou, emóciami a vzťahmi.

Dieťa na tróne

Má tridsaťpäť rokov a nechce mať deti. Každodenne zažíva to, čo hádam každá žena v tomto veku. Kedy sa dočkáme? Kedy ma spravíš starou mamou? Alebo máte zdravotný problém – nechcete požiadať o pomoc odborníkov?

Hlavná postava príbehu (a súčasne jeho rozprávačka) žije už osem rokov s Philipom. Od prvej chvíle boli zajedno v tom, že deti mať nebudú. Teraz sa však v ňom čosi zlomilo a začína cítiť túžbu byť otcom. Rozdielne očakávania postavili medzi nimi najprv neviditeľnú a potom už úplne zreteľnú bariéru znemožňujúcu ich spoločný život.

Ona má vo veci jasno: „Dává smysl, že se rozrůstame, že žijeme sami, smysl nedává. Čekám, že budu chtít totéž co vy ostatní. Jenže já nechci. Nejsem ničí máma a netoužím sa ničí mámou stát. Ode dne, kdy jsem se narodila, až do dne, kdy umřu, budu žít sama se sebou, to mi stačí.“

Neustále sa s rodičovstvom konfrontuje. Pri vianočnej oslave je rodičovský dom plný detí. Jej najlepšia priateľka je práve tehotná a čaká na výnimočnú chvíľu, keď sa stane matkou. Tehotenstvo je najdôležitejšou témou, a tak sa staré priateľstvo dostáva do úzadia. Keď sa kamarátke narodí malá Ella, ovládne všetky pozície, ktoré doteraz patrili priateľom, známym či iným príbuzným.

Eviduje aj iné podoby vzťahov. Spolu s matkou cestujú za starými rodičmi, ktorí sa už dávnejšie odsťahovali do Španielska. Majú sa tam výborne, všetkými naokolo sú obľúbení. Akurát si takmer ani nevšimnú návštevu dcéry a vnučky z ďalekého Osla.

Môj pohár je plný až po okraj

Deti v jej blízkosti plačú aj sú rozkošné. Hnevajú a súčasne sa im všetci okolo venujú. Vo svojich pôvabných detských tvárach nesú otázky o budúcnosti. Ako budú žiť? Čomu dajú prednosť? Kým budú ľúbení a kto ich bude nenávidieť?

Rodičom sa po narodení detí úplne mení život. Majú nové priority, prichádzajú o voľný čas a slobodu. S dojatím zisťujú, že až teraz pochopili, o čo naozaj ide. Sú večne unavení a súčasne šťastní.

Dobrovoľne bezdetné ženy nie sú hrdinkami v bežnom živote ani v literatúre. Nakoniec ich nie je veľa. Sú obviňované z nekonečného egoizmu a pohodlnosti. Vraj odmietajú svoje životné poslanie. Bránia sa novému životu a predznamenávajú krízu hodnôt.

Linn Strømsborg v jednom z rozhovorov priznáva prekvapenie z ohlasu, ktorý jej próza vyvolala napríklad v Poľsku a Maďarsku. V jej vlasti už takmer nikto nie je šokovaný radikálnou rozmanitosťou životných štýlov. Inde sa aj rozhodnutie žiť bez detí mení na politickú záležitosť.

Autorka sa nepoddala bojovej nálade. Nepotrebuje nasrdeným spôsobom obhajovať možnosť voľby. Píše vľúdne o bežných veciach. Je veľkorysá k ľudským potrebám a emóciám v celej šírke ich spektra. Spolu s hlavnou hrdinkou vie jedno: „Pořád se něco děje, v mé hlavě, v mém srdci i v mém těle, a to mi stačí. Můj pohár je plný až po okraj a nic mi nechybí.“


Linn Strømsborg: Nikdy, nikdy, nikdy

Preklad: Jitka Jindřišková

Vyšehrad, 2025

Zobraziť diskusiu (0)

Nikdy, nikdy, nikdy

Nikdy, nikdy, nikdy

Stromsborg Linn

Nikdy si nepřála děti. Osm let už chodí s Philipem a vždycky byli zajedno, že je mít nebudou – aspoň doteď.

Kúpiť za 14,54 €

Podobný obsah

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Recenzie

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Dmitry Glukhovsky, autor svetoznámej dystopickej trilógie Metro, patrí spolu so Sorokinom, Zygarom a Ulickou medzi najvýznamnejších ruských spisovateľov disidentov. Glukhovsky ovláda šesť svetových jazykov, z Ruska definitívne odišiel tesne pred ruskou inváziou a doteraz sa tam nevrátil, okrem iného aj preto, že je naňho vydaný ruský zatykač za hanobenie ruskej armády. Ak by sa vrátil, jeho kroky by putovali ihneď do ruského väzenia. Vo vydavateľstve Universum pred krátkym časom vyšla kniha My – Deník pádu, ktorá je antológiou autorových chronologicky usporiadaných článkov pre svetové médiá, ktoré napísal v rokoch 2012 – 2023. Prečo čítať ďalšieho ruského disidenta a jeho pohľad na to, čo sa to vlastne stalo? Nestačí nám Zygar, Kosťučenko a množstvo ďalších? Áno aj nie.

Maková vojna

Recenzie

Maková vojna

Fantastika ponúka svojim autorom rozmanité nástroje na spracovanie tém súvisiacich so skutočným svetom. Obzvlášť, ak ide o bolestné spomienky individuálnej, ale v nemalej miere aj kolektívnej pamäti. Spisovateľka Rebecca F. Kuangová vo svojom oceňovanom románe Maková válka podmaňujúco premietla krvavú druhú čínsko-japonskú vojnu (1937 – 1945) do alternatívneho sveta, aby ukázala démonickosť surového konfliktu aj premenu ľudí, ktorí sa ho museli zúčastniť.

Maminka teď pracuje

Recenzie

Maminka teď pracuje

Súťaž Básne SK/CZ absolvovala v uplynulom roku svoj 14. ročník. Aj tento cyklus zavŕšilo vydanie zborníka ocenených textov: 9 prémií a 1 hlavná cena. Túto získal spomedzi celkovo 562 príspevkov Jan Musil s krátkym cyklom Maminka, ktorý na malej ploche výstižne zobrazuje často komplikovanú a nevľúdnu realitu ľudí, ktorí pre nedostatok peňazí musia robiť kompromisy.