Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Plachý dom

Stará, vyležaná a na určitých miestach značne vŕzgajúca posteľ, kade-tade kôpky nôt, kníh a zošitov. Okno, v ktorom sa fajčí a rozhliadla. To všetko má útla zahltená izbička s vlastným rytmom a fungovaním, malý vesmír, ktorému vládne Ambróz. Muž, ktorý žije pomaly, pokojne a najmä v rovnováhe sám so sebou. Človek, ktorý nepotrebuje k životu svet okolo seba, ale svet potrebuje jeho. A ako veľmi!

Ambróz a noty jeho obyčajnosti

Ambróz má takmer sedemdesiat rokov, učí na základnej umeleckej škole, nie je komplikovaný a nepotrebuje k životu veľa. To málo, čo ho robí šťastným, si však úpenlivo stráži a užíva. Neponáhľa sa, často sa zastaví a len tak stojí, nechá prejsť autobus aj dva, len aby sa vyhol tlačenici, ktorú nemá vôbec rád. Dopraje si. Aj celému svetu, ak má dojem, že ktosi čosi potrebuje. Aj keď je neznámy a najmä, keď je v núdzi. Ambróz nerozlišuje medzi ľuďmi: má ich rád (alebo aj nemá) úplne rovnako, bez ohľadu na to, či bývajú v honosnom dome alebo polorozpadnutej chatrči.

O živote nekomplikovanej bytosti a ďalších krásach

Je ťažké napísať dobrú knihu o živote, v ktorom sa toho veľa nedeje. Vyhnúť sa zbytočnému pátosu, dráme a pocitu, že do riadkov treba stoj čo stoj vtrepať aj čosi „dychberúce“. Netreba. Fakt netreba. Okrem iných dôvodov, o ktorých napíšem čosi viac azda inokedy, možno aj preto, že žijeme rýchle životy v čudnej dobe, ktorá pomalosti, jednoduchosti a stíšeniu veľmi nepraje. Ani možnosti zastaviť sa a vypočuť sa, vnímať vlastné potreby a priania.

O to vzácnejšie sú riadky knihy Plachý dom spisovateľky Barbory Hrínovej, v ktorých možno cítiť krásu spleti životných radostí a starostí obyčajného človeka, pre ktorého tempo a zhon súčasného sveta akoby neexistovali.

Kniha ilustruje, že život vieme prežiť pekne, hoci len v súlade s jeho najzákladnejšími potrebami a túžbami, ktoré sú vlastné nám všetkým. Ambróz to svoje našiel v dobrej básni a melódii, na dlhých prechádzkach so psom, v bezpečí a istote malého, ale svojho priestoru.

Krása dobrého príbehu sa aj tentoraz skrýva v precízne vystavaných postavách, prirodzenom plynutí deja, vo vetách, ktoré nás nabádajú zamyslieť sa, či pocite, že čosi príjemné z neho zostalo už navždy aj v nás. A pre mňa aj v pripomienke, že život sa má v prvom rade žiť. Tak naozaj.

Barbora Hrínová: Plachý dom

Artforum, 2025


Zobraziť diskusiu (0)

Plachý dom

Plachý dom

Hrínová Barbora

Román Plachý dom spisovateľky Barbory Hrínovej, nositeľky ocenenia Anasoft litera 2021 za poviedkový debut Jednorožce, si vás dokonalo podmaní jemnosťou i vtipom. Hlavný hrdina Ambróz, starnúci láskavý muž, kontrabasista vyučujúci hru na klavír, manžel a otec, zberateľ básní, psičkár, možno na prvý pohľad pôsobí nekompatibilne s dnešnou rýchlou dobou túžiacou po zmenách.

Kúpiť za 16,11 €

Plachý dom

Plachý dom

Hrínová Barbora

Život, práca, vzťahy. Plachý dom.

Kúpiť za 13,90 €

Podobný obsah

Vlak poslednej noci

Recenzie

Vlak poslednej noci

Vydavateľstva Kalligram je večná škoda. Prešlo už niekoľko rokov odvtedy, čo ukončili aktívnu činnosť, ale z útrob ich bývalého vydavateľského portfólia sa dajú dodnes vyťahovať skutočne pozoruhodné texty. Zvlášť vo výbornej edícii Svetová próza možno badať vysokú koncentráciu mimoriadne silného literárneho umenia. Ak má jeden kúsok šťastia, podobne ako pred pár týždňami autor týchto riadkov (no konečne!), môže behom pár chvíľ a za dobrú cenu razom skúpiť i viacero tu zoskupených originálnych titulov. Radno prízvukovať, že hoci už dávno nevoňajú čerstvou tlačiarenskou čerňou, na ich výpovednej hodnote sa nič nemení, práve naopak.

Kto tvorí mapy, ten definuje priestor a určuje hranice videného

Recenzie

Kto tvorí mapy, ten definuje priestor a určuje hranice videného

Clare Marchantová sa v románe Kartografova dcéra opiera o overený model striedania dvoch dejových línií, odohrávajúcich sa v časovom odstupe niekoľkých storočí. Hoci ide o koncept, ktorý je v rámci súčasnej historickej fikcie mimoriadne rozšírený, Marchantová ho nevyužíva na vytvorenie lacnej paralely, ale ako prostriedok k hlbšiemu preskúmaniu kontinuity ženských skúseností, profesijnej identity a historickej pamäti.

Osamelosť ako životný program

Recenzie

Osamelosť ako životný program

Román nórskej prozaičky nie je ideologickým manifestom bezdetnosti. Predovšetkým je to príbeh súčasnej ženy s jej osobnou históriou, emóciami a vzťahmi.