Podzemná železnica
Zlé svedomie amerického sna zabalené v bavlnke nasiaknutej krvou otroctva. Zhruba takto stručne možno zhrnúť obsah vynikajúceho románu Podzemná železnica od u nás doposiaľ prakticky neznámeho Colsona Whiteheada. Rodený Newyorčan totiž vo svojej zatiaľ poslednej, šiestej próze silno zabŕdol do mimoriadne citlivej témy, ktorú pomerne rada ignoruje i súčasná americká societa. Jej nesporné kvality však boli zaslúžene odmenené Pulitzerovou cenou aj veľmi pozitívnym ohlasom na medzinárodnej úrovni.
Krásnu slovenskú verziu potom zabezpečil vždy perfektný Vladislav Gális a jej vydania sa skvele zhostil stále akčnejší Ikar.
Príbeh je situovaný
na americký Juh prvej polovice 19. storočia. „Zlatý vek“ otrokárstva sa blíži
k vrcholu. Na nedozerných plantážach v otrasných podmienkach pracujú
tisíce „farebných“, oproti ktorým je hádam i dobytok v lepšom
životnom postavení. Otroci sú vystavení každodennej tvrdej drine, krutej
svojvôli pánov a potupným neľudským trestom. V poslednej nádeji preto
mnohí začínajú utekať na liberálnejší Sever. Medzi nich sa zaradí aj mladá Cora
odkiaľsi z bavlníkovej plantáže v Georgii. Spolu s komplicom
Caesarom sa chcú za slobodou dostať „podzemnou železnicou“, čím sa vtedy
označovala sieť ilegálnych utečeneckých trás. V tomto konkrétnom prípade
sa však jedná o reálnu sústavu
tajných železníc prevážajúcich pasažierov do konkrétnych cieľových
staníc. Útrpná Corina odysea je previazaná so sériou ďalších tragických
minipríbehov zachytávajúcich osudy veľmi rôznych postáv, nejakým spôsobom
spojených práve s hlavnou protagonistkou.
Whiteheadovi sa tak podarilo zostaviť výraznú spoločenskú koláž verne vykresľujúcu nálady a vnímanie sveta panujúce v Amerike pred občianskou vojnou. Autor v správnom pomere prelína reálne historické fakty s fikciou a vytvára si tak pomerne široké pole pôsobnosti na dostatočne výpovedné spracovanie danej témy. A je to obraz vskutku nelichotivý. Nečudo, že sa vŕtaniu v podobných kontroverznostiach každý radšej oblúkom vyhne. Totiž nikto sa veľmi nechce hrdiť tým, že ona možnosť slobodnej voľby, či slobodné rozhodovanie o vlastnom živote povstali z ohromného množstva znivočených existencií, ktorých otrasný spoločenský status zodpovedal životu v najneľudskejších, brutálnych diktatúrach.
Whiteheadov rukopis postráda akúkoľvek vyumelkovanosť. Bez zbytočných úkrokov mieri poväčšine rovno k veci. Rozprávanie to je tvrdé, drsné, naturalistické, zároveň však nesploštené, nezjednodušené, správne tvárne a košaté, kde sa hravo zmestia i riadne vypäté emócie. Pôsobivé, presvedčivé, dá sa povedať, že ľahko čitateľné, ale neľahké. Podzemná železnica nekompromisne účtuje s bolestivou históriou a naliehavo pripomína cenu slobody. Colson Whitehead s bravúrou rozširuje rady mimoriadne kvalitnej súčasnej americkej tvorby.
P. S. Je vám treba k čítaniu hudobnú kulisu? Potom jednoznačne nových Zeal & Ardor a ich blackmetalovú revolúciu zaznamenanú v drážkach dosky Stranger Fruit.
Colson Whitehead: Podzemná železnica
Vydal: Ikar (edícia Odeon – svetová literatúra)
Preklad: Vladislav Gális